‘Zet voetganger op nummer één in Amsterdamse binnenstad’

Maak de voetganger nummer één in het grootste deel van de binnenstad, fietsers en automobilisten zijn daar te gast.

Daar pleit Stad-Forum Amsterdam voor, een onafhankelijke denktank die de gemeente Amsterdam adviseert over stedelijke ontwikkeling.

Het is de paradox van de populariteit: steden als Amsterdam, Barcelona en Berlijn zijn zo geliefd omdat ze ‘eigen’ zijn, maar onder druk van de massale toeloop gaan ze steeds meer op elkaar lijken, aldus schrijft men in een manifest.

Stop daarom met de bouw van nieuwe hotels, beteugel Airbnb en hef een extra verblijfsbelasting voor toeristen, zo beveelt het Stad Forum aan. Maar ook pleit men voor ingrijpende maatregelen op het gebied van verkeer en vervoer.

‘Hef tienduizend straatparkeerplaatsen op en laat bezoekers parkeren aan de rand van stad, de parkeergarages in en rond de binnenstad zijn voor bewoners en ondernemers.’

Verder zouden doorgaande fietsstraten moeten worden aangelegd, zodat er goede oost-westverbindingen ontstaan. ‘En bouw cargohubs aan de rand van de binnenstad, waar vrachtwagens hun goederen afleveren.’

Haal verder de ‘scharreltrams’ uit de smalle straten in de binnenstad en zorg voor goed regionaal openbaar vervoer tot in het hart van de stad (kortere reistijden op langere afstanden). Breid het metronetwerk uit en creëer transferia aan de A10, aldus de leden van de denktank.

‘Deze maatregelen hangen nauw met elkaar samen, het is geen snoeptrommel waar je alleen uit pakt wat je bevalt, aldus het manifest. Om een voorbeeld te noemen: de scharreltrams uit de binnenstad halen kan niet zonder alternatief ov op maat voor oudere bewoners. En de vrijkomende ruimte op de Nieuwezijds Voorburgwal inrichten als park is zinloos als die ruimte vervolgens wordt overspoeld door toeristen.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.