IenM Begroting 2016: 600 miljoen voor Beter Benutten

beterbenuttenTot 2017 zetten Rijk en regio circa €600 miljoen in voor beter Benutten. De ambitie bij het vervolgprogramma is 10% reistijdverbetering in de spits in de drukste gebieden.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu besteedt in 2016 bijna 9 miljard euro. Via het infrastructuurfonds wordt in 2016 in totaal 5,8 miljard euro uitgegeven aan spoorwegen, wegen en vaarwegen. Bovenop de noodzakelijke uitgaven voor het beheer en onderhoud is hiervan ruim 2,6 mld beschikbaar voor nieuwe investeringen.

De bereikbaarheid in ons land is de afgelopen jaren door voortdurende investeringen en een slimmere benutting van de infrastructuur sterk verbeterd, aldus minister Schultz. Dat is volgens haar de reden dat files terug zijn op een niveau van eind jaren negentig.

Verstedelijking en de aantrekkende economie leiden echter tot toenemende drukte op de weg en in het openbaar vervoer. Daarom stellen minister Schultz en staatssecretaris Mansveld dat ze volop investeren in de uitbreiding van het wegennet, de versterking van het spoor en in maatregelen die gericht zijn op het gedrag van reizigers en bedrijven. Dit laatste gebeurt via nieuwe innovatieve technieken voor verkeersmanagement, informatievoorziening aan reizigers en slimme logistiek.

Samen met het bedrijfsleven en andere overheden zet IenM het programma Beter Benutten voort. Hierdoor zijn op jaarbasis ruim 6 miljoen voertuigen uit de ochtend- of avondspits verdwenen, aldus IenM. Tot 2017 zetten Rijk en regio circa €600 miljoen in. De ambitie bij het vervolgprogramma is 10% reistijdverbetering in de spits in de drukste gebieden.

Van het budget van €600 miljoen is minimaal 10% gereserveerd voor de ambities op het vlak van Intelligente Transport Systemen (ITS).

Reizigers en transporteurs kunnen in 2016 volop gebruik gaan maken van de A4 Delft- Schiedam en de verbrede A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein. De reis van deur tot deur wordt comfortabeler door de oplevering van drie compleet vernieuwde stations in Den Haag, Breda en Utrecht. Het kabinet zet daarnaast stevig in op de voortgang van projecten die voor de economie van groot belang zijn, waaronder de A1, A6 en A9 bij Amsterdam.

Voor de Blankenburgverbinding, de verlengde A15, de A13/16, de Ring Utrecht, het doorstroomstation Utrecht en de Beatrixsluis worden belangrijke besluiten genomen. Ook start de invoering van het Europees spoorbeveiligingssysteem ERTMS in Nederland. Hiermee wordt de veiligheid van het spoor verder verbeterd en vervolgens de betrouwbaarheid en de capaciteit vergroot.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.