Nieuw laagterecord files sinds 2000

Van januari tot en met april 2012 stonden we 2,2 miljoen uur minder in de file dan in dezelfde periode vorig jaar. De filedruk nam met 5,6 procent af terwijl nagenoeg evenveel verkeer gebruik heeft gemaakt van de wegen en ook het totaal aantal afgelegde kilometers gelijk is gebleven. Sinds 2000 is de totale filezwaarte niet zo laag geweest.

Dat blijkt uit de Publieksrapportage Rijkswegennet van Rijkswaterstaat dieĀ  minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De betere doorstroming komt vooral doordat er de afgelopen periode op verschillende plaatsen wegen zijn verbreed en spitsstroken zijn geopend. De openstelling van nieuwe wegdelen op de belangrijke verkeersaders, de A2 en de A4 laten grote verbeteringen in reistijd zien. Op het traject A4 Badhoevedorp – Zoeterwoude is de reistijd van weggebruikers met 13 minuten verkort tegenover de oude situatie. Begin mei is een extra rijstrook geopend tussen Gouda en Woerden waardoor de weggebruiker dit traject gemiddeld 8 minuten sneller aflegt.
Op de eerste plaats in de filetop-10 staat nu de A50 tussen de Waalbrug en Knooppunt Ewijk. Hier wordt tot eind 2014 gewerkt aan de aanleg van extra rijstroken en de brug over de Waal. Ook bij andere locaties uit de filetop-tien zoals de A12 tussen Lunetten en Veenendaal wordt gewerkt aan uitbreiding van de weg om de doorstroming te verbeteren.
Van alle files wordt maar een klein deel veroorzaakt door werkzaamheden. De hinder door werkzaamheden was eind 2011 al gedaald van 6 naar 5,1 % van de totale filezwaarte en dat is de eerste periode van dit jaar op dit lage niveau gebleven. De hinder nam eind vorig jaar onder meer af omdat er weinig spoedwerkzaamheden nodig waren voor het repareren van vorstschade.
Op de Rijkswegen is het aantal geregistreerde verkeersdoden gedaald van 81 in 2010 naar 67 in 2011. Dat is een daling van 14 %. En hiermee zet de dalende trend op Rijkswegen zich voort.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.