Bovenleiding

Ook ooievaar bezorgt ProRail kopzorgen

ProRail plaatst palen nabij het spoor en hoopt ooievaar te lokken om daar een nest te bouwen. Foto: Flickr/Gertjan van Noord.

Waar ProRail volop in de weer is met de verhuizing van dassen, kijkt de spoorvervoerder ook nadrukkelijk naar andere dieren. De ooievaar zorgt voor overlast doordat het dier nesten bouwt in de bovenleidingsportalen. Momenteel telt ProRail 35 nesten verspreid over het hele land. “Ongelukken met ooievaars zijn niet wenselijk”, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas.

“De ooievaar houdt van landelijk gebied”, zegt Baas. “De bovenleidingsportalen zijn een uitkomst voor ze. De aanvliegroutes zijn fijn, de hoogte is goed en je kunt er lekker op uitrusten of zelfs een nest op bouwen. Het vervelende is dat als ooievaars geboren zijn op zo’n plek, ze er de voorkeur aan geven om daar zelf ook hun nest te maken. Zo keert het probleem dus generaties lang terug.”

Tweeduizend kilo

Momenteel telt ProRail zo’n 35 nesten in bovenleidingsportalen, verspreid over het land. “De meeste zitten in de buurt van Meppel en Hoogeveen”, vertelt Baas. “Zo’n nest kan tot twee meter in doorsnee en hoogte worden en van enkele honderden tot – in extreme mate – tweeduizend kilo bedragen. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als zo’n nest uit de mast valt. Het komt ook voor dat een nest dan uitgerekend in een wissel valt, waardoor deze niet meer goed functioneert. Of, wat ook wel eens gebeurt, dat een nest in de fik vliegt doordat er kortsluiting veroorzaakt wordt. Als de dieren eenmaal kuikens hebben, dan vliegen ze af en aan met voedsel. Dat gaat ook niet altijd goed. We hebben al heel wat aanrijdingen met ooievaars meegemaakt, terwijl ze ook wel eens verstrikt raken in de bedrading. Niet prettig allemaal.”

Overwinteren

“Alle voorbeelden die ik zojuist heb genoemd komen voort uit ervaringen. In Nederland leven enkele duizenden ooievaars, waarvan een deel hier ook overwintert. Ze nemen in aantal toe en dat is natuurtechnisch gezien natuurlijk hartstikke mooi, maar we moeten daarbij niet de ogen sluiten voor de gevolgen die dat met zich meebrengt. Ongelukken met ooievaars zijn niet wenselijk. Niet voor de dieren, maar ook niet voor de mensen. Maar goed, we hebben er wel mee te maken.”

Waar mogelijk probeert ProRail dus ongelukken met ooievaars te voorkomen. Dat doet de spoorbeheerder onder meer door het aftoppen van bomen en het plaatsen van nestpalen rond het spoor, in de hoop dat die aantrekkelijker zijn voor de ooievaar om hun nest op te bouwen dan een bovenleidingsportaal. “Ook de ooievaar is een beschermde diersoort en dat vraagt om zorgvuldig handelen”, zegt Baas. “Een nest even weghalen voordat het te groot wordt of er eieren in gelegd zijn, dat kan dus niet zomaar. We hebben er geen ontheffing van de RVO voor nodig, maar dienen wel te voldoen aan diverse nauwkeurig vastgelegde voorwaarden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: SpoorPro

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.