Kunstburcht

ProRail verhuist dassen die treinverkeer Workum en Stavoren stilleggen

Dassen graven kuilen waardoor het spoor mogelijk verzakt en het treinverkeer tussen Workum en Stavoren is stilgelegd. Foto: Flickr/Caroline Legg.

Om het treinverkeer tussen de Friese plaatsen Workum en Stavoren weer te kunnen hervatten, plant ProRail een verhuizing van een dassenfamilie die momenteel in het spoortalud woont. De dassen ondermijnen letterlijk het spoor op die plek en daardoor is de veiligheid niet meer gegarandeerd. De zware last van treinen zou een verzakking van het spoor op die plek kunnen veroorzaken, met alle mogelijke rampzalige gevolgen van dien. Het treinverkeer ligt voorlopig nog stil tussen Workum en Stavoren. 

In september vorig jaar speelde het dassenprobleem op dezelfde plaats ook al op. “We zien nu een verhoogde activiteit in Molkwerum”, vertelde ProRail-woordvoerder Aldert Baas vorige week aan zusterpublicatie SpoorPro. “Er zitten dus nu meer dassen, zo lijkt het. De familie heeft zich uitgebreid.”

Kunstburcht

Destijds werd er gesproken over het creĂ«ren van een kunstburcht als een mogelijke oplossing. “Een kunstburcht is inderdaad een geopperde oplossing. Dan moet je niet denken aan een kasteel of zo, maar het kan gewoon een berg grond zijn. “Gisteren zijn we daarmee aan de slag gegaan”, aldus ProRail vandaag. “Eerst bouwen we een nieuw huis voor de dassen, direct naast het spoor. Dat huis bestaat uit een hoop zand. Graafmachines rijden dan op het spoor en gaan heel voorzichtig te werk, zodat we de dassen niet storen en verzakkingen te voorkomen. De komende dagen maken we het af. Ecologen helpen ons om van de zandbult een goed onderkomen voor de dassen te maken.”

Het is dan de vraag of de dassen zo’n berg interessant genoeg vinden om er definitief te gaan wonen.”We hebben meer plaatsen in Nederland waar activiteit van dassen rond het spoor is”, aldus Baas. “Al die plekken houden we nauwlettend in de gaten. In Molkwerum is het probleem het meest acuut en die plek geldt dan ook als een soort van leerschool. We moeten leren hoe met dit probleem om te gaan.”

Treinen weer rijden

Er zijn meer maatregelen nodig: de dassen moeten niet meer terugkeren naar hun oude ‘woning’ in het spoortalud. “Dan zou je dus sterk gaas of misschien zelfs hekwerk in moeten graven, zodanig dat ze niet meer onder het spoor kunnen komen. Het heeft dus letterlijk heel wat voeten in de aarde allemaal.”

Pas als de dassen verhuisd zijn, kan ProRail de schade aan het spoortalud herstellen. “Voor de verhuizing en de herstelwerkzaamheden is Samen met deskundigen en ecologen met spoed een plan gemaakt”, aldus ProRail. “Ook is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is daarbij betrokken, wan zij moeten ons een vergunning verlenen. Het is nog niet bekend wanneer die vergunning wordt afgegeven. Als die binnen is kunnen we verder plannen en doorpakken. En pas als het werk klaar is kunnen ook de treinen weer rijden.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.