Dordrecht-Zuid

ProRail kan stationsliften nog steeds niet snel repareren door materiaaltekorten

Treinstation Dordrecht-Zuid kampt nog steeds met kapotte liften door leveringsproblemen. Foto: Wikipedia/Henk Bezemer.

De renovatie van station Dordrecht-Zuid is bijna voltooid. ProRail hoopt het station in juni op te leveren, het is alleen wachten op de nieuwe liften. Veel meer bouw en verbouwprojecten ondervinden nog immer vertraging doordat bouwonderdelen niet op tijd geleverd worden. “Het leveringsproces van technische onderdelen is over de hele wereld ernstig verstoord,” zegt ProRail. “Daarnaast hebben we te maken met personeelstekorten bij revisiebedrijven van onderdelen.”

ProRail hoopte dat de nieuwe liften voor station Dordrecht-Zuid eind maart geleverd zouden worden, maar nu al weet de spoorbeheerder dat de levering met zes weken is uitgesteld. “Het is een landelijk, zelfs mondiaal probleem en niet alleen met liften of liftonderdelen” zegt ProRail. “We hebben in totaal 450 liften op 155 stations. Die gaan wel eens kapot. Tegenwoordig helaas ook steeds vaker door vandalisme. Dat is heel vervelend, want het duurt steeds langer om liften te repareren. Dat is het gevolg van leveringsproblemen van materialen die nodig zijn voor de reparatie. Ook bij roltrappen spelen leveringsproblemen, waardoor deze langer stilstaan dan gebruikelijk.”

Het is geen nieuw gegeven. Het leveringsproces van technische onderdelen is over de hele wereld ernstig verstoord. “Waar we voorheen onderdelen binnen enkele dagen in huis hadden, duurt dat nu weken en soms zelfs maanden”, sombert ProRail. “Daarnaast hebben we te maken met personeelstekorten bij revisiebedrijven van onderdelen. Natuurlijk proberen we daar op in te spelen. We bestellen bepaalde onderdelen eerder, zodat we ze in opslag hebben en direct kunnen gebruiken. Ook zetten we in op het hergebruik van liftonderdelen, wanneer oude liften vervangen worden.”

Uitstel door tekorten

Behalve met leveringsproblemen wordt de bouwwereld de afgelopen jaren geraakt door materiaalschaarste en prijsstijgingen. “Dit is een gevolg van de verstoring van de wereldeconomie door eerst de coronapandemie en nu de oorlog in Oekraïne. “We houden in dit kader nauw contact met spooraannemers, leveranciers, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en andere publieke opdrachtgevers. Want we willen dat spoorprojecten en noodzakelijk onderhoud aan het spoor zoveel mogelijk door blijven gaan”, aldus ProRail.

ProRail kijkt ondertussen per aanbesteding en project of er risico’s zijn en of er eventueel maatwerk nodig is om aan het werk te kunnen gaan of te blijven. “Zo proberen we uitstel van projecten en werk te voorkomen en zorgen we ervoor dat schaars personeel werkzaam blijft in de sector. Zij doen noodzakelijk onderhoud aan het spoor, zodat de treinen kunnen blijven rijden. Sommige spoorlocaties zijn nu eenmaal cruciaal en krijgen daarom voorrang boven andere. Dat betekent dat we op sommige plekken vervanging van spoorstaven uitstellen. Zo stellen we prioriteiten in het werk aan het spoor om te voorkomen dat lopende en al geplande projecten moeten worden geannuleerd vanwege tekort aan materialen.”

Dit is een ingekorte versie van een eerder verschenen verhaal op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.