Defecte treinen

ProRail meldt 450 grote treinstoringen in 2022: “Werk aan de winkel”

NS VIRM-trein staat op Utrecht Centraal. Foto: Flickr.

ProRail meldt dat treinreizigers in 2022 meer last hebben gehad van vertraagde of uitgevallen treinen door storingen dan ooit. Zo kreeg het spoor afgelopen jaar met maar liefst 450 grote storingen te maken. Ook Rijdendetreinen.nl meldt meer storingen in 2022 vergeleken met eerdere jaren. De website noteerde in 2022 totaal 5.499 storingen.

De 450 storingen kenden oorzaken van verschillende aard, volgens ProRail. Sein- en wisselstoringen en computerstoringen eisten het leeuwendeel van de problemen op, maar er moesten zoals elk jaar ook breuken of andere onregelmatigheden in bovenleidingen en spoorstaven gerepareerd worden, waardoor het treinverkeer op het bewuste traject voor korte of langere tijd moest worden stilgelegd. Er waren zelfs achttien dagen waarop meer dan tien procent van alle ritten verspreid over het land uitviel. Het landelijk treinverkeer lag dan ook nog eens twee dagen plat door stakingen.

Onder bovengrens

Met het aantal van 450 storingen blijft ProRail wel onder de bovengrens van 520 storingen, zoals die met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is afgesproken. ProRail is dan niet verantwoordelijk voor alle oorzaken die leidden tot vertragingen en treinuitval, John Voppen trekt het zich wel aan. “Met een eerste blik op de prestaties 2022 en de oorzaken van tegenvallers zeg ik: werk aan de winkel voor de spoorsector”, zegt de ProRail-CEO. “Laten we investeren in onze mensen en middelen om prestaties te verbeteren.”

In 2021 waren er 406 grote storingen. In 2020 waren dit er 361. Beide jaren werd minder gereisd dan in 2022 door de coronapandemie. De laatste maatregelen werden in maart ingetrokken, waardoor de reizigersaantallen gedurende het jaar steeds verder toenamen. “We zitten nog niet op de aantallen van 2019”, zegt Voppen, “maar dat niveau komt wel weer in zicht. Nu reizigersaantallen toenemen zien we dat het spoorvervoer weer de belangrijke sleutel voor bereikbaarheid in Nederland wordt, met daarbij in het achterhoofd klimaatdoelen en groei van goederenvervoer. We moeten daarom de spoorprestaties steeds verder willen verbeteren.”

Voppen realiseert zich dat hij geen ijzer met handen kan breken. “Tegelijk vind ik realisme ontzettend belangrijk: we kunnen veel, maar niet alles; de druk op mensen en middelen is al groot. Daarom blijf ik hameren op wat wij in 2022 al hebben aangegeven: de noodzaak van keuzes maken.”

Rijdendetreinen.nl

De website Rijdendetreinen.nl houdt ook alle storingen op het spoor bij. Rijdendetreinen.nl meldt totaal 5.499 storingen in 2022. Het getal bestaat uit alle storingsberichten die Rijdendetreinen.nl verzamelt van de verschillende vervoerders op het spoor in Nederland. Elke keer als een vervoerder een storingen- of vertragingsbericht naar buiten communiceert, noteert Rijdendetreinen.nl het bericht.

Alleen in 2019 lag het aantal treinstoringen hoger dan in 2022. In totaal rijden er ongeveer 5.000 treinen per dag. Dat betekent dat in 2022 gemiddeld ongeveer 0,3 procent van de treinen per dag vertraagd is.

De grootste storingsoorzaak was afgelopen jaar een defecte trein, maar liefst 1.707 keer was er daar sprake van. De gemiddelde duur van een storing door een defecte trein is iets minder dan 40 minuten. Een andere oorzaak voor veel storingen was vorig jaar een aanrijding. Afgelopen jaar werden 565 aanrijdingen gemeld die resulteerden in een storing. Dat is een toename van bijna 20 procent ten opzichte van 2021.

Storingen kwamen afgelopen jaar het meest voor op het traject Leiden Centraal – Schiphol en Amsterdam Centraal – Schiphol. Het traject Rotterdam Centraal – Schiphol staat op de derde plek. Traject Amersfoort – Schiphol complementeert de top vier.

Rondom Schiphol waren veruit de meeste storingen. Op de vijfde plek staat het traject Lelystad Centrum – Schiphol en de zesde plek Schiphol – Utrecht Centraal.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “ProRail meldt 450 grote treinstoringen in 2022: “Werk aan de winkel””

asierts|12.01.23|09:31

Treinstoringen of infrastoringen – dat is wel ff wat anders. Door een storing in de infra of een storing in de trein ontstaat een VERstoring van de treindienst. Voor de goede orde: storing is technisch, verstoring is proces&dienst.

Er is trouwens vooral DENKwerk aan de winkel voor ProRail en Ministerie, dit omdat ProRail tot nu toe geen goed systeemverbeterbeleid heeft om (ver)storingen zeer fors te verminderen. Men is teveel bezig met de oppervlakte en mist de kern: multi systems architecture.