speciale actie

ProRail slaat alarm: Aantal bijna-ongelukken rond spoor stijgt

Een NS-Sprinter passeert een onbewaakte spoorwegovergang in Hilversum
Een NS-Sprinter passeert een onbewaakte spoorwegovergang in Hilversum. Foto: Marieke van Gompel

Het aantal bijna-aanrijdingen stijgt. ProRail noteerde over de eerste helft van 2022 al bijna 153 bijna-aanrijdingen. Vorig jaar steeg dat aantal zelfs met 10 procent, en ProRail gaat ervan uit dat dit percentage dit jaar zal worden overtroffen. Om die reden is de spoorbeheerder een speciale actie gestart om met name jongeren bewust te maken dat het levensgevaarlijk is om bijvoorbeeld nog even snel over te steken wanneer de slagbomen bij een spoor sluiten.

ProRail voert de toename van het aantal (bijna) ongelukken terug op het gegeven dat het sinds het einde van de coronamaatregelen weer flink drukker geworden is. Zo zijn er meer fietsers en automobilisten op de weg. Dat is tevens de reden waarom het aantal incidenten dit jaar waarschijnlijk verder op zal lopen. “Als we op basis van de eerste zes maanden de lijn doortrekken, komen we helaas op een flink groter aantal uit”, aldus een woordvoerder tegenover SpoorPro.

De spoorbeheerder kreeg dit jaar al 2.304 meldingen binnen van personen langs het spoor. In heel 2021 waren dat er 2.401 en in 2019, het jaar voor de coronacrisis, 2.530. Volgende zegspersoon is het frustrerend om te moeten constateren dat veel van de reeds genomen maatregelen, zoals het saneren van overwegen en het plaatsen van camera’s, blijkbaar onvoldoende effect hebben gehad.

Campagne gericht op jongeren

Volgens ProRail zijn veel van de (bijna) ongelukken terug te voeren op het gedrag van jongeren. Die lijken zich onvoldoende bewust van de de risico’s van hun gedrag. De maandag gestarte campagne richt zich dan ook specifiek op jongeren. Zo worden er bekende Tik Tokkers ingezet voor filmpjes.

“Als we camerabeelden bekijken, schrikken we als iemand de overweg wil oversteken terwijl de spoorbomen al dichtgaan. Of dat verkeersdeelnemers denken dat ze alvast onder de spoorbomen door kunnen, terwijl er nog een trein van de andere kant komt. Dit gedrag is levensgevaarlijk en heeft grote impact voor machinisten en omstanders, helemaal als het tot een aanrijding leidt”, zegt ProRail-ceo John Voppen.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.