Hogesnelheidswissels

Treinverkeer Utrecht – Eindhoven weer opgestart na ingrijpende werkzaamheden

Medewerkers werken aan het spoor bij Liempde.
Medewerkers werken aan het spoor bij Liempde. Foto: Kenneth Steffers / ProMedia Group

Vrijdagochtend vroeg zijn de werkzaamheden bij Liempde volgens planning afgerond. Het treinverkeer tussen Utrecht en Eindhoven is ook weer in gebruik genomen. Het afronden van de werkzaamheden luidt het einde in van een zomer vol met werkzaamheden tussen Utrecht en Eindhoven.

Eerder deze zomer vonden werkzaamheden plaats in Culemborg om de baanstabiliteit te verbeteren. ProRail: “Vrijdagochtend vroeg zijn de werkzaamheden bij Liempde succesvol en volgens planning afgerond.” Door de aanpassingen op het spoor kunnen treinen met 140 kilometer rijden, zonder de snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur die sinds 2018 tussen Utrecht en Geldermalsen was opgelegd.

Hogesnelheidswissels

Vanaf 9 augustus zijn in Liempde twaalf wissels vervangen, waarvan acht hogesnelheidswissels. Dit zijn de eerste wissels van dit type die in Brabant komen te liggen. Deze wissels zijn minder storingsgevoelig en slijten minder snel waardoor minder onderhoud nodig is.

Zustervakvlad SpoorPro was onlangs aanwezig in Liempde om het bijzondere project vast te leggen op beeld:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

2 reacties op “Treinverkeer Utrecht – Eindhoven weer opgestart na ingrijpende werkzaamheden”

asierts|28.09.22|06:53

@Pat Rick : als men nou eerst es begint met het kortere stuk Rm-Vl ? Dan is er alvast 1 deel dat in geval van calamiteiten ‘E’ bereden kan worden, ook door omgeleide Nc’IC’s & cargo.
Echt meer capaciteit & nachtroute cargo kan veel beter gerealiseerd worden dmv enkelsp bypass in berm A73, ipv door de dorpjes.

Pat Rick|29.08.22|09:55

Utrecht is na een maand weer per trein bereikbaar vanaf Eindhoven. Opstappen op NS bussen bij de Kruisstraat was niet ideaal, vooral niet met kinderen.

De Maaslijn moet een volwaardig alternatief worden, met volledig dubbelspoor (en niet alleen een paar stukjes). Door de vertraging van de realisatie zijn de kosten explosief aan het groeien en raakt een oplossing steeds verder buiten bereik. ProRail zou moeten helpen om de kosten in de hand te houden en zsm naar realisatie te gaan