Nederland en België maken afspraken over veiligheid op IC Brussel

Intercity Brussel via Breda
Foto Marieke

Naar aanleiding van de drukte in de intercity tussen Amsterdam en Brussel in de afgelopen kerstvakantie hebben Nederland en België hebben afspraken gemaakt over de inzet extra materieel en beveiliging op dat traject. Ook zijn ze het eens geworden over extra communicatie door de NS en de Nederlandse overheid aan reizigers om niet naar Antwerpen te reizen bij grote drukte.

Dat meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Lisa van Ginneken van D66, die gealarmeerd was door berichten van FNV Spoor. De vakbond luidde vorige maand de noodklok over de vele incidenten tijdens de afgelopen lockdown, waarin veel Nederlanders afreisden naar België omdat horeca en winkels daar wel open waren. Groepen jongeren zouden zorgen voor agressie, intimidatie en geweld. De bond kaartte de zaak aan bij NS, maar voelde zich onvoldoende gehoord.

‘Veiligheidsbeleving onder druk’

Heijnen vindt dat elke vorm van agressie en geweld waar mogelijk strafrechtelijk moet worden aangepakt. Toch is het aantal incidenten volgens haar tijdens lockdowns niet toegenomen, zo blijkt uit de cijfers. In 2018 ging het om elf A-incidenten (waarbij sprake is van agressie), in 2019 om twaalf, in 2020 om zes en in 2021 om vijftien. Daarbovenop waren er veel meldingen van overlast op de IC Brussel.

De incidenten zouden zich bovendien gespreid over het jaar voordoen en niet in specifieke periodes als een lockdown. “De onlangs onverwachte drukte op de IC Brussel maakt wel dat de veiligheidsbeleving de laatste weken onder druk is komen te staan. Ook werken in overvolle treinen met daarin veel reizigers onder invloed heeft het gevoel van onveiligheid versterkt”, aldus de staatssecretaris.

Ze vindt dat NS er in die periode samen met politie en het Belgische collega-bedrijf NMS alles aan gedaan heeft om de veiligheid van reizigers en personeel te waarborgen. Zo werd extra politie ingezet en werden er extra surveillanten ingehuurd. Ook waren er meer NS-medewerkers aanwezig op perrons, onder wie personeelsleden die normaal op kantoor werken. Dat gebeurde allemaal in nauwe samenwerking met de Belgische vervoerder NMBS en de Belgische politie.

Complex

Ze erkent dat niet voorkomen kon worden dat reizigers en treinpersoneel zich toch soms toch onveilig voelden. “Daarop inspelen was mede complex doordat NS en NMBS niet met bevoegde medewerkers over de grens kunnen optreden.” Elke vervoerder is verantwoordelijk voor zijn eigen landsdeel.

Inmiddels is de grootste drukt voorbij. De bezetting op de IC Brussel ligt volgens Heijnen nu tussen de 40 en 80 procent, afhankelijk van dag en tijdstip. NS blijft volgens Heijnen wel alert en neemt op basis van meldingen van incidenten maatregelen om de kans op overlast te voorkomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.