‘Trein tussen Randstad, Twente en Duitsland kan en moet sneller’

Trein naar Dortmund op Enschede
Foto Inge

Met een “relatief geringe investering” kan de treinverbinding tussen de Randstad, Zwolle en Twente met zeker een half uur worden teruggebracht. De aanpassingen aan het spoor die hiervoor nodig zijn, geven ook een impuls aan grensoverschrijdende verbindingen.

Die boodschap hadden Nederlandse en Duitse bestuurders donderdag tijdens een bijeenkomst die zij organiseerden voor Kamerleden. De provincie Overijssel pleit al langer voor verbetering van de verbinding tussen Zwolle, Twente en Münster en volgens de betrokkenen is het de hoogste tijd dat de Tweede Kamer en het nieuwe kabinet hier prioriteit aan geven.

In vijf uur naar Berlijn

De reistijdwinst wordt behaald met aanpassingen aan het spoor tussen Zwolle en Twente, zo blijkt uit een quick scan die ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van de provincie Overijssel uitvoerde. Dit vraagt onder meer om verdubbeling van de nu nog grotendeels enkelsporige verbinding, aanpak van het spoorknelpunt bij Wierden en aanpassingen aan de stations. Aan die investeringen hangt een prijskaartje van ongeveer 3,5 miljard euro.

Voor nog eens 100 miljoen euro kunnen ook de treindiensten naar Münster en Dortmund worden geëlektrificeerd en doorgekoppeld. Daardoor kan de overstap in Enschede verdwijnen. Driekwart van de forenzen, studenten en toeristen tussen Enschede en Münster maakt nu een overstap van of naar Nederlandse treinen. Op termijn zou dit alles ook bijdragen aan een extra snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn via Hengelo, bovenop de huidige verbinding. Die reis zou met anderhalf uur kunnen worden verkort tot minder dan vijf uur.

Enkelspoor onbegrijpelijk

De 3,5 miljard werd dus neergezet als een redelijke investering op zowel interregionaal, landelijk als internationaal niveau. Volgens de bestuurders is het onbegrijpelijk en achterhaald dat de verbinding tussen “twee economische topregio’s” nog altijd enkelsporig is. “Vanuit Den Haag hebben we meerdere malen gehoord dat we een betere concurrentiepositie moeten hebben. Maar op de verbindingen naar Duitsland is de afgelopen periode echt niet geïnvesteerd”, stelde de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman. “Als je zegt dat spoor topprioriteit is, dan moet je er ook echt geld voor uittrekken.”

De eerste stap is het opnemen van de verbinding tussen Zwolle, Enschede en Münster in het Europese Comprehensive Network van de Trans-European Networks. Dat is namelijk een belangrijke voorwaarde voor Europese financiering en kan alleen met steun van de Nederlandse en Duitse regering. Voor studie en bouw kan tot 40 procent subsidie kan worden aangevraagd. Voor de resterende financiering wordt ook gekeken naar een mogelijke bijdrage uit het Nationaal Groeifonds.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “‘Trein tussen Randstad, Twente en Duitsland kan en moet sneller’”

kees boer|05.10.21|20:49

Toen enkele jaren terug Zwolle – Wierden werd geëlektrificeerd had ik bij de provincie Overijssel op aangedrongen om dat in een keer goed te doen om dat dubbelsporig te maken maar ja dat vond helaas geen weerklank gezien dit traject toch wel in toekomst een belangrijke rol kan spelen

Ron Swart|30.09.21|14:49

De eerste omissie opheffen is spoorverdubbeling realiseren bij Glanerbrug, zodat de trein in Gronau geen negen minuten meer hoeft te wachten. In het Nationaal Groeifonds is vast wel een potje te vinden.