Regionale vervoerders starten procedure vanwege monopolie NS
Vijf regionale vervoerders beginnen juridische procedures tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze zijn het niet eens met het besluit van het ministerie om het hoofdrailnet ook na 2024 bij NS te laten. De decentrale vervoerders willen ook de Europese Commissie in de zaak betrokken. Dat meldt NRC.
Volgens de vijf vervoerders is het besluit van staatssecretaris Stientje van Veldhoven ‘onzorgvuldig, overhaast en in strijd met Europese regelgeving’. Het is de bedoeling dat de procedure deze maand bij de bestuursrechter start.
Hoofdrailnet
Bijna een maand geleden werd bekend dat NS ook na 2024 zou mogen blijven rijden op het hoofdrailnet. Hoewel in het Regeerakkoord nog de ambitie werd geuit om meerdere sprinterdiensten te decentraliseren, is daar nog weinig invulling aan gegeven. Het streven is alleen om de sprinterlijn tussen Leeuwarden en Zwolle los te trekken van dit hoofdrailnet vanaf 2025. Verder wordt gekeken welke mogelijkheden er zijn voor concurrentie op regionale lijnen en op internationale verbindingen.
De kritiek op het besluit van de staatssecretaris was een maand geleden al niet mals. De decentrale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, lieten meteen weten dat dit voor hen een ‘stap terug’ leek te zijn. Bovendien zou de regionale reiziger hier niets mee opschieten, terwijl die juist wel al dagelijks de baten merkte van decentralisatie op lijnen die al eerder aan regionale vervoerders zijn overgegeven.
Andersom kaartten NS en vakbond FNV juist aan dat het besluit van Van Veldhoven nog te veel ruimte laat voor marktwerking. In de regio zou marktwerking kunnen leiden tot langere reistijden, meer overstappen en meer onduidelijkheid over tarieven, terwijl internationaal treinvervoer nu al erg ingewikkeld is. NS heeft op dat vlak echter grote ambities, liet topman Roger van Boxtel weten.
Lees ook:
- FMN: kabinetsvoorstel marktordening spoor is ‘stap achteruit’
- FNV kritisch op besluit meer marktwerking op het spoor
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Wat ze als eerste moeten gaan doen is om de reiziger de klant maken, nu is dat de vervoerder. Dat kan al meteen gebeuren. Op dit momeent zijn de reizigersobjecten die de vervoerder van A naar B brengt. Bovendien moet er, wat betreft de OV chip 1 systeem komen. Dan wordt de betaling softwarematig verdeeld. Het is toch van de zotte dat we terug in de tijd gaan, met 1 modern puntje, iedere maatschappij zijn eigen e-ticket. Geef de vervoerders 1 jaar de tijd om dit te realiseren.
Laten we een eind maken aan de privatisering van het spoor, terug naar alleen NS, dat is goedkoper en beter voor de reiziger
Ik vind ook dat de NS niet het alleenrecht moet krijgen dus ook toegankelijk moet zijn voor andere vervoerders dat men ook ziet in andere landen zoals b.v. in Duitsland,Tjechiƫ,Slowakije en zelfs Italiƫ
Wat is dit: gemakzucht? Ze wil hier misschien niet te veel tijd aan besteden?