Extra hogesnelheidstrein en nieuwe sprinters in dienstregeling 2019

Nieuwe Sprinter CAF voor NS (foto: NS)

De NS verwacht dat het aantal dagelijkse reizigers de komende jaren alleen maar blijft toenemen. In de nieuwe dienstregeling wordt daarop ingespeeld. Zo laat de spoorvervoerder vanaf 9 december een extra trein rijden op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam en stromen er ruim 100 nieuwe sprinters in.

Volgens NS zal het overgrote deel van de reizigers niet of nauwelijks iets merken van de nieuwe dienstregeling van NS die op 9 december van start gaat. Het is nog wel mogelijk dat de vertrek- of aankomsttijden iets veranderen. De meeste aanpassingen worden gedaan in en rondom de Randstad.

Ook wordt er een nieuw station geopend, namelijk Lansingerland-Zoetermeer. Naar verwachting maken 2000 tot 2500 reizigers op een gemiddelde werkdag gebruik van dit station.

Nieuwe sprinters

Vanaf 9 december zullen de eerste nieuwe sprinters instromen. In totaal zijn er 118 nieuwe sprinters van fabrikant CAF aangeschaft, die in totaal 20.000 zitplaatsen opleveren voor reizigers. Reizigers kunnen voor het eerst in deze trein meereizen op 9 december om 07.25 uur, wanneer het voertuig van Haarlem naar Leiden zal rijden.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We hebben de treinen uitvoerig beproefd en de eerste ervaringen zijn goed. Maar de belangrijkste test is natuurlijk als ze elke dag met reizigers in de dienstregeling rijden. De uitbreiding van onze Sprintervloot is enorm belangrijk voor grote groepen reizigers die korte afstanden reizen. We hopen dat onze reizigers de trein waarderen.”

Extra trein

Bovendien wordt dus een extra trein ingezet tussen Amsterdam en Rotterdam. Zonder de Thalys en Eurostar rijden er eind dit jaar dus 5 treinen per uur op dit traject. Verder worden de bestaande treinen verlengd, zoals NS al eerder aangaf. Deze maatregelen verhogen de capaciteit op de hogesnelheidslijn met bijna 20 procent, laat de vervoerder weten.

Bekijk hier de nieuwe spoorkaart.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Extra hogesnelheidstrein en nieuwe sprinters in dienstregeling 2019”

Vincent de Booij|06.08.19|08:00

Waar blijven nu die hogesnelheidstreinen die 300 km/u of harder kunnen rijden?

Bouw je jaren aan een hogesnelheidsbaan en dan komen er intercitytreinen op te rijden die de thalys ophouden.

Als bij startbouw van de baan, die tgv achtige treinen in bestelling waren gezet, reden ze nu over die baan.

Ze lachen zich rot in het buitenland om dit gekonkel van verkeerde zuinigheid

Menno Manheim|21.11.18|08:03

Nog steeds is de NS te beroerd om de lijn van Utrecht naar Almere even door te trekken naar Lelystad. Triest hoor.