Mobiliteitshubs

Dag van de Light Rail: ‘Het OV moet bereikbaarder, sneller en frequenter’

De Dag van de Light Rail vond plaats nabij de halte Beatrixkwartier in Den Haag. Foto: Flickr.

Tijdens de Dag van de Light Rail kregen de steden Den Haag en Rotterdam, alsmede het projectmanagement van de Uithoornlijn, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland en Rijkswaterstaat de gelegenheid hun licht te laten schijnen over de toekomst van de mobiliteit in Nederland. Grootste gemene deler in de ambities: het OV moet bereikbaarder gemaakt worden, meer capaciteit aanbieden, sneller gemaakt worden en frequenter rijden.

Emile Jutten (gemeente Den Haag) en Hans van der Stik (HTM) vertelden over hun plannen met de zogeheten Oude Lijn, de Koningscorridor en de Zuidwestlandcorridor. Belangrijkste doelen: het aanleggen van een tramlijn naar CID/Binkhorst, de tramlijnen 6, 12 en 16 ombouwen, de stations Moerwijk, Haga en Uithof opwaarderen en in zijn algemeenheid de capaciteit en de snelheid verhogen. Daarnaast zal er worden ingestoken op een gelijkmatiger dienstregeling. De Hagenaars mogen zich bovendien verheugen op de komst van 100 zero-emissie bussen in 2024 en nieuwe trams in 2026.

Pim Uijtdewilligen (MRDH) en Eddie Pelle (RET) spraken hun verbazing uit over de uitkomsten van een onderzoek dat leerde dat de Rotterdammers hun tram enorm waarderen. Daar waar eigenlijk de metro enorm dominant is als openbaar vervoermiddel in en om de stad. Wat gaat RET dus doen? Inzetten op de tram, met name daar waar de metro niet komt. Dat doet RET onder meer door te investeren in vrije banen, dus door de capaciteit beter te benutten en ervoor te zorgen dat de doorstroming beter verloopt. Op sommige plaatsen, waar de metro komt en de tram het moeilijk heeft – met name in smalle, drukke straten – daar wordt de lijn ingekort en de ruimte anders – beter – ingevuld.

Ook wordt in Rotterdam ingezet op het verbeteren van de doorstroming en het verhogen van de snelheid, zodat reizigers sneller op de plaats van bestemming zijn. Het moet allemaal 20 procent reizigersgroei opleveren, lagere kosten en hogere opbrengsten. Het nieuwe visitekaartje wordt een heringericht Hofplein, met 40 procent minder auto, meer groen en betere faciliteiten voor voetgangers, fietsers en OV, waarbij speciale aandacht is voor geluid en veiligheid.

De toekomst: mobiliteitshubs in combinatie met OV

Projectmanager Marieke Hietbrink (gemeente Amsterdam) en – daar komt ie – Werkend Vervoer Systeem Integrator Elske Olthof (Vervoersregio Amsterdam) trakteerden de aanwezigen daarna op een waar succesverhaal: de Uithoornlijn. Het betreft hier een project van 100 miljoen euro en de lijn maakt onderdeel uit van de Amsteltram. De snelle tramverbinding verbindt Uithoorn via Amstelveen met Amsterdam. Er wordt 4,4 kilometer nieuw tramspoor (dubbel) aangelegd, drie haltes in Uithoorn, alsmede een opstelterrein. De verwachting is dat de tram in de zomer van 2024 volgens de dienstregeling gaat rijden. Het heeft er alle schijn van dat dat gaat lukken, want vanaf komende zomer gaat er al getest worden en einde van het jaar is de lijn helemaal afgebouwd. Dura Vermeer is in januari 2022 gestart met de bouw van de Uithoornlijn.

Het eerste plenaire deel van de Dag van de Light Rail werd afgesloten met een verhaal van Frank van Setten van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland en Alan Hoekstra van Rijkswaterstaat. De laatste partij bracht door middel van overzichtjes mooi in beeld hoe Nederland zichzelf vervoert. De auto blijft bijzonder populair over langere afstanden (10-25 kilometer): slechts 20 procent van de mensen kiest dan voor openbaar vervoer. Daarnaast liet Hoekstra zien hoe de grote steden langzaam dichtslibben. De oplossing daarvoor wordt gevormd door mobiliteitshubs buiten de steden, in combinatie met sneltrams, snelbussen, metro’s, trams, reguliere bussen en wie weet – in een later stadium – hyperloop-achtige oplossingen.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.