IJburg

Tram 26 verlengd naar nieuwe woonwijken Amsterdam

Tram 26 in Amsterdam.
Tram 26 in Amsterdam. Foto: Wikipedia/Milco. https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bestand:2147%2B2148-26.jpg

In Amsterdam worden de komende jaren veel nieuwe woningen gebouwd. In de woonwijken Centrum en Strandeiland komen 25.000 mensen te wonen. De route van tram 26 wordt verlengd zodat deze wijken goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer.

“Op Zeeburgereiland en IJburg komen uiteindelijk 75.000 Amsterdammers te wonen”, zegt wethouder Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst. “We hebben een plan van meer dan 950 miljoen euro om ervoor te zorgen dat de nieuwe bewoners meteen al gemakkelijk naar school, werk en supermarkt kunnen komen, bijvoorbeeld met goede OV- en fietsverbindingen met de rest van de stad.”

15 keer per uur

Bewoners kunnen straks binnen 25 minuten van Strandeiland naar Amsterdam Centraal reizen. De tram kan afhankelijk van het aantal reizigers tot 15 keer per uur gaan rijden. De afgelopen jaren is de capaciteit van de tram al vergroot door met dubbele tramstellen te rijden. Ook zijn de wissels en het beveiligingssysteem verbeterd en zorgt een extra keerlus voor minder storingen.

De eerste werkzaamheden staan gepland in de zomer van 2023. De tram moet vanaf december 2025 op het verlengde traject rijden. In november neemt de gemeenteraad een besluit over de plannen.

Meer maatregelen

Recent werd de Overdiemerweg heringericht voor een veilige fietsverbinding tussen IJburg en Muiden en Weesp. Er zal ook een bus gaan rijden van Centrum- en Strandeiland naar Amsterdam Bijlmer Arena en Weesp. En er komen plekken waar bewoners gebruik kunnen maken van deelvervoer.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Sander Van Vliet

2 reacties op “Tram 26 verlengd naar nieuwe woonwijken Amsterdam”

Pat Rick|19.09.22|09:18

@kees: inderdaad, het idee van de IJmeerlijn bestaat al lang. In andere metropolen had men al lang de belangrijkste voorstad van de hoofdstad verbonden via metro. Had ook meer mensen naar de Floriade kunnen brengen. Metro zal een versterkte economische dynamiek aanbrengen. Op Strandeiland zou men dan een metrostation kunnen maken, zodat mensen kunnen overstappen op de tram naar centrum, terwijl de IJmeerlijn doorgaat naar A’dam Zuid (met overstap naar Schiphol): dus ontzettend veel voordelen!

kees boer|16.09.22|11:16

Wanneer komt nou eens de IJ meer verbinding met Almere ? Daar wordt vanaf de eeuwwisseling gediscussieerd ; provincie Flevoland is toch immers aangelegd om onze bevolkingsgroei op te vangen ?