Koppeling Utrechtse tramlijnen uitgesteld naar zomer 2022

Vernieuwde SUNIJ-lijn (foto: Rick Huisinga)
Rechtenvrij via provincie Utrecht mits vermelding fotograaf onderaan bericht

De koppeling van de SUNIJ-lijn en de Uithoflijn in Utrecht heeft vertraging opgelopen. Dat zou volgens de planning deze maand moeten gebeuren. De tramlijnen worden nu pas in het tweede kwartaal van 2022 gekoppeld.

Omdat in juli de start van de zomerdienstregeling begint, houdt de provincie juli als startdatum aan om niet te veel wijzigingen te hebben in de dienstregeling. Dat schrijft het Utrechtse gemeentebestuur in een brief aan de raad.

Vervoerskundig

Technisch is de koppeling van de twee tramverbindingen al een feit sinds de ingebruikname van de Uithoflijn in 2019. Trams die op de Uithoflijn rijden kunnen ook naar de remise in Nieuwegein doorrijden. De vernieuwde SUNIJ-lijn rijdt sinds maart van dit jaar tussen de halte Jaarbeurplein en IJsselstein en Nieuwegein met nieuwe lagevloertrams. Hiervoor moesten ook de perrons en haltes verlaagd worden. Ook de vernieuwing van de SUNIJ-lijn liep maanden vertraging op. In plaats van augustus 2020 werd het maart 2021.

Nu de twee lijnen eenmaal rijden, moet er nog een vervoerskundige verbinding komen, zodat reizigers gebruik kunnen maken van een doorgaande verbinding. Ze kunnen dan rechtstreeks van Utrecht Science Park naar Nieuwegein en IJsselstein en andersom.

Werkzaamheden openbare ruimte

De verkeerskundige koppeling vergt niet alleen een indienststellingvergunning, maar ook aanpassingen in de openbare ruimte, waaronder verlenging van de tramperrons op de halte Jaarbeursplein, herinrichten van een aantal kruispunten bij diezelfde halte, aanleggen van een invoegstrook voor de bus bij de Graadt van Roggeweg en de trambaan en de plaatsing van een verkeersregelinstallatie bij het Westplein. Ook de spoorbeveiliging moet aangepast worden. De gemeente en de provincie Utrecht hebben afspraken gemaakt over wie welke werkzaamheden en kosten voor zijn rekening neemt.

Een deel van de werkzaamheden is inmiddels klaar. Er zijn volgens het gemeentebestuur nu nog twee cruciale factoren die invloed hebben op de planning. Behalve om de aanpassingen in het stationsgebied van Utrecht gaat het ook om project Nieuwegein City. Onderdeel van dat project is een spooromlegging. Het streven is om de aanpassingen nog dit jaar af te ronden, schrijft het gemeentebestuur. Daarna start de provincie met testen en aansluitend het aanvragen van een indienststellingsvergunning.

Als die binnen kan er getest worden met reizigers en gaat de provincie de dienstregeling geleidelijk opschalen. De maximale frequentie is zestien trams per uur op de Uithoflijn en acht trams per uur op de SUNIJ-lijn.

Foto: Rick Huisinga

Lees ook

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “Koppeling Utrechtse tramlijnen uitgesteld naar zomer 2022”

Justin Somohardjo|09.05.22|21:11

De enige gemeente aan wie ik nog ov projecten zou toe vertrouwen is Rotterdam. Ondanks de vertraging van de Hoekse lijn is hun ov netwerk (vooral de metro) erg succesvol. Amsterdam, Utrecht.. weten niet zo goed hoe ze hun projecten moeten managen. Zo lag de Rotterdamse noordzuidlijn erin 7 jaar. En de Oostwestlijn binnen 8-10 jaar. Het was meer het hedendaagse bestuur mrda die de Hoekse lijn niet aan kon kijk maar naar alle voorgangers van Rotterdamse ov projecten allemaal succesvol.

asierts|20.09.21|11:58

@ Pat Rick: m.i. geldt & goldt hetzelfde voor Zuid-Holland / MRDA (RijnGouwelijn, RampstadRail, ombouw Hoekselijn, CID Binckhorst) Ă©n het Ministerie (HSL-Zuid, ERTMS, Drontermeertunnel, Hattemerbroek-Zwolle-Herfte, aansturing NS & ProRail).
De conclusie is dat sturing van buiten de sector meestal faalt. Zelfsturing werkt technisch-inhoudelijk veel beter, maar biedt echter niet de maatschappelijk gewenste resultaten.
Volgens mij heeft het spoor een serieus sturingsprobleem…

Pat Rick|17.09.21|14:32

Dit maakt weer een keer duidelijk dat Utrecht het projectmanagement totaal niet beheerst. Na debacles van de Uithoflijn, SUNIJ-lijn en dit, moet men concluderen dat Utrecht geen OV-projecten moet doen. En er moet ook geen tweede IC station komen, want dan moet Utrecht weer OV aanpassen. Dus gewoon de capaciteit van CS eerst volledig benutten, net als de huidige tramlijnen. En alleen binnenstedelijk bijbouwen/verdichten rond deze lijnen voor compacte stad.