Bijna half miljard voor nieuwe Haags tramsnetwerk
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert fors in het tramnetwerk in de hofstad. De opdrachtgever reserveert in totaal 402 miljoen euro, waarvan circa de helft gebruikt wordt voor de aanschaf van zestig nieuwe trams. Met het resterende bedrag wordt de infrastructuur aangepast en wil de MRDH de kwaliteit in de openbare ruimte een impuls geven.
De bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH heeft woensdag besloten om dit bedrag te reserveren. De Haagse vervoerder HTM draagt ook 15 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag beslist in het najaar of het hiervoor ook nog 45 miljoen euro uittrekt. De nieuwe trams moeten vanaf 2026 gaan rijden. De huidige voertuigen rijden al sinds de jaren ’80 en zijn inmiddels aan vervanging toe.
Woningbouw
“Meer capaciteit en meer kwaliteit. Dat is wat de nieuwe trams bieden”, legt Marc Rosier, de portefeuillehouder OV Ontwikkeling bij de MRDH. “Openbaar vervoer is het vervoer van de toekomst. De coronacrisis trekt op dit moment een wissel op het gebruik van het OV. Maar gezien de verwachte toename van het aantal inwoners en de bouw van 240.000 woningen moeten we blijven investeren in optimaal openbaar vervoer. Ook deze nieuwe trams zullen reizigers in de metropoolregio, nog meer dan nu, verleiden om gebruik te maken van het OV.”
Vervoerder HTM is ook verheugd dat er besloten is om dit geld apart te zetten voor de noodzakelijke investeringen. “We zijn blij en erkentelijk dat de bestuurscommissie heeft ingestemd met dit investeringsbesluit. Over enkele jaren kan HTM dan iedereen in de Haagse regio toegankelijk tramvervoer bieden én ook aan meer reizigers. Daarmee leveren wij een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van Den Haag en omgeving”, stelt HTM-directeur Jaap Bierman.
Tramlijnen
De nieuwe trams gaan rijden op lijnen 1, 6, 12 en 16 en zijn zowel breder als langer. Daardoor kunnen ze 27 procent meer reizigers vervoeren. Bovendien verbetert de toegankelijkheid, door een verhoging van de perrons. “Met de komst van de nieuwe lage vloertrams wordt de stad en het strand straks beter en sneller bereikbaar voor mensen met een rollator, rolstoel, of een buggy”, aldus mobiliteitswethouder Robert van Asten.
Het is ook belangrijk om te investeren in het OV, om ervoor te zorgen dat mensen de auto laten staan. “Om Den Haag en de metropoolregio aantrekkelijk en bereikbaar te houden, investeren we samen in beter toegankelijk, veiligere en snellere tramverbindingen. Den Haag wordt steeds drukker en voor korte afstanden pakken veel te veel mensen nu nog de auto. Dat terwijl het OV of de fiets een goed alternatief is.”
Remise
Omdat de nieuwe trams groter zijn dan de huidige voertuigen, moeten er twee remises beschikbaar komen. Het gaat dan om een volledig nieuwe remise, die zal worden gebouwd in het zuidelijke deel van het tramnetwerk, en om de verbouwing van een bestaande remise in het noordelijk deel van het netwerk. Over aanpak en de locaties wordt later besloten. Voor deze remises wordt 60 miljoen euro gereserveerd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Hoi, 400 402 miljoen euro voor de oude trams uit Engeland, er geen toegankelijk voor rolstoel opritplank > deze 16 trams kost max 200 miljoen euro meer niet. Waarom HTM koopt niet uit China deed ook Utrecht 100.000 per stuks ?