Softwareprobleem

Qbuzz “geschrokken” van laadproblemen elektrische bussen

Elektrische bus van het type Heuliez GX 437 Linium ELEC bij bij Qbuzz aan de Peizerweg te Groningen heeft problemen met opladen. Foto: Wikipedia/Jan Oosterhuis.

Qbuzz heeft problemen met de elektrische bussen in Groningen die op de Q-link lijnen 3, 4 en 5 rijden. De bussen kunnen tussentijds niet volledig opladen, waardoor de geplande ritten niet uitgevoerd kunnen worden. Zo strandde vorige week een bus met vijf passagiers langs de A28 in Haren. Qbuzz laat weten “geschrokken” te zijn van de laadproblemen en zet reserve bussen in.

De batterijbussen hebben volgens Qbuzz soms problemen in de uitvoering. “Dat zien we nu terug bij de Heuliez bussen die op Q-link lijnen rijden”, zegt Qbuzz woordvoerder Arjan van Dijk. “Het afgelopen half jaar hebben we met onze leverancier hard gewerkt om een aantal problemen op te lossen, maar dat is tot nu toe maar deels gelukt.”

Vorige week ging het goed mis in Haren. Daar strandde een bus met een lege batterij aan de A28. De chauffeur meldde dat de bus te weinig elektriciteit had om de rit als gepland te voltooien. De buschauffeur dropte zijn passagiers op bij een bushalte langs de snelweg en reed zelf terug naar de busremise. De reizigers moesten een half uur de kou trotseren totdat ze met de volgende bus hun reis konden vervolgen.

Tussentijds opladen

Dat de bussen niet genoeg vermogen hebben komt door problemen met het tussentijdse laden. “Die problemen lijken nu groter dan voorheen en daar zijn we van geschrokken. De batterijen worden onvoldoende opgeladen om de geplande ritten uit te rijden. Nu rijden ze een deel van de dienstregeling waarna betreffende bussen tijdig gewisseld worden voor een andere bus.”

Het probleem ligt in de technologie, vertelt Van Dijk. “Batterijen geven een signaal dat het laadproces stopt, terwijl de batterij nog onvoldoende is opgeladen. Dit is een complex softwarematig probleem in de communicatie tussen batterij en lader enerzijds en de reactie van de batterij anderzijds. De oplossing van de ene storing, kan een trigger zijn voor een nieuwe storing. Dat is wat het complex maakt. Heuliez erkent de problemen en samen werken we hard aan oplossingen.”

Reserve bussen

Om rituitval te beperken zet Qbuzz reserve bussen in die rijden op Hydrotreated Vegetable Oil. “Uiteraard willen we niets liever dan uitstootvrij openbaar vervoer bieden. We doen er alles aan om zoveel mogelijk elektrische bussen inzetbaar te hebben elke dag.”

Van Dijk verwacht niet dat het probleem op de korte termijn wordt opgelost. “De problematiek is complex waardoor deze naar verwachting niet op korte termijn is opgelost, maar we verwachten de komende maanden goede stappen te zetten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.