snelbus

Kabinet ziet toekomst in Bus Rapid Transit en investeert flink

Bizzliner van EBS biedt meer comfort dan een reguliere bus. Foto: Wikipedia.

Een snelbus met comfort die dagelijks 10.000 reizigers van A naar B brengt, dat vat het Bus Rapid Transit-concept goed samen. De regering trekt fors de portemonnee voor de zogenoemde snelbus. De realisatie van de BRT op de corridor Utrecht-Breda moet in 2030 voltooid zijn. Ook tussen Leiden en Zoetermeer gaat een robuuste snelbus rijden.

“Bus Rapid Transit (BRT) is een bussysteem waarbij met hoge frequentie en snelheid gereden wordt, dat betrouwbare reistijden combineert met hoge vervoerscapaciteit, dat comfort biedt, en goed herkenbaar is als hoogwaardig vervoerproduct”, schrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in een onderzoek naar de kansen voor de BRT.

In Amstelland-Meerlanden vertrekt elke vijf tot acht minuten een comfortabele snelbus. De bussen verbinden woonplaatsen met elk bijna 10.000 inwoners, direct met luchthaven Schiphol. “Reizigers hoeven doordat de bus regelmatig vertrekt helemaal niet naar de dienstregeling te kijken”, meldt Connexxion op haar website. De bussen rijden vaak op een veelal vrije busbanen en zijn voorzien van snelle gratis wifi.

Het BRT-concept bevalt in de Noord-Hollandse concessie uitstekend. De regering maakt geld vrij om ook op andere plekken een hoogwaardige snelbus te laten rijden. Een intentieovereenkomst is getekend door de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Tussen Breda en Utrecht moet vanaf 2030 een comfortabele snelbus gaan rijden.

In het begrotingsdebat van vorige week werden meerdere BRT-plannen gepresenteerd door staatssecretaris Vivianne Heijnen.

Ook in andere delen van het land liggen de plannen al klaar. Op de drukke corridor Leiden-Zoetermeer rijdt al een stabiele busverbinding onder de R-net merknaam. Provincie Zuid-Holland start momenteel een verkenning naar een Bus Rapid Transit op dit traject. Daarnaast heeft de overheid afspraken gemaakt met andere regio’s waar een hoogwaardig busnetwerk gebouwd moet worden, iets wat later kan uitgroeien tot een BRT-systeem. De regio Eindhoven bijvoorbeeld. Daar moet een hoogwaardige OV-verbinding naar De Run/ASML in Veldhoven komen. In Almere moet een stabiele busverbinding komen naar Pampus en Oosterwold.

In Groningen worden veel woningen gebouwd rondom de Suikerzijde. Het gebied krijgt een eigen station, wat ook het toegevoegd moet worden aan een BRT-netwerk. Rotterdam krijgt bovendien ook een hoogwaardige busverbinding tussen Rotterdam Zuidplein en het centrum, via de Maastunnel.

Mobiliteitshubs

Kabinet Rutte IV steekt de komende jaren totaal 7,5 miljard euro in de infrastructuur. De helft van die investering wordt gereserveerd voor het openbaar vervoer. Veel daarvan gaat naar nieuwe spoorlijnen of stations, maar ook naar bijvoorbeeld mobiliteitshubs.

Ruim 500 miljoen is beschikbaar voor mobiliteitshubs, die een belangrijke rol spelen om het BRT-concept tot een succes te maken. Eerder vertelde onderzoeker Marijn Calkhoven aan OVPro dat mobiliteitshubs de doorstroom kunnen verbeteren en een stukje comfort toe kan voegen aan de busreis.

“Een mobiliteithub is een soort luxe bushalte. Een comfortabele plek om je fiets te stallen, koffie te halen en misschien wat te kunnen eten. Ook moet er voldoende parkeergelegenheid zijn en zijn bijvoorbeeld deelscooters of deelfietsen beschikbaar. De bedoeling is dat een mobiliteithub op op een slimme locatie staat waar deze verknoopt is met een onderliggend OV- en fietsnetwerk. Een stukje comfort is ook cruciaal: “Niet een winderige plek langs de snelweg waar je uit je broek waait.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

2 reacties op “Kabinet ziet toekomst in Bus Rapid Transit en investeert flink”

asierts|15.12.22|05:29

Het punt is dat de overheid steeds sterker focust op projectsimpelheid en aanlegkosten. Dat is mede het gevolg van de opeenstapeling van mislukte railprojecten, en de probleem- en kostenexplosies bij railprojecten. HSL-Zuid, Lightrail, Randstadrail, Hoekse Lijn, Uithoflijn, Zwolle-Kampen, Maaslijn, ERTMS : het gaat maar door. Railforum zal nog veel dieper in de spiegel moeten gaan kijken dan met de Kenniskring Systeemintegratie.

Cornelius Koelewijn|13.12.22|11:00

Budget-oplossing van vroem-vroem kabinet.