HTM start aanbesteding voor minimaal 95 elektrische bussen

Bussen HTM op Den Haag Centraal (foto: HTM)
Beeldbank HTM

HTM is op zoek naar een leverancier voor minimaal 95 elektrische bussen en de bijbehorende laadinfrastructuur. Het gaat 38 voertuigen met een lengte van twaalf meter en 57 met een lengte van achttien meter. Daarbovenop is er een optie om nog eens maximaal dertig bussen per type te leveren met een nog nader te bepalen lengte. De aanbesteding is deze week gestart.

Behalve twaalf tramlijnen exploiteert de Haagse stadsvervoerder ook negen buslijnen. Op acht lijnen wordt gereden met 115 CNG-bussen van twaalf meter van MAN en op één lijn met acht elektrische bussen van twaalf meter van VDL. De bedoeling is om een groot deel van de CNG-bussen eind 2024 vervangen te hebben.

Grote actieradius

Voorwaarde voor de nieuwe bussen die HTM wil bestellen is dat ze zo veel mogelijk kilometers kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven laden. Op die manier wil de vervoerder de laadinfrastructuur op eindpunten kunnen minimaliseren. Uitgangspunt is om in zee te gaan met één leverancier voor alle bussen. Er kan wel sprake zijn van een hoofdaannemer en een of meerdere onderaannemers. Onderdeel van de overeenkomst is ook dat de leverancier zorgt voor opleiding van het personeel van HTM.

De aanbestedingsprocedure is opgesplitst in een aantal fases. Na de selectie van een aantal potentiële kandidaten starten begin volgend jaar de onderhandelingen met maximaal drie inschrijvers. Rond juni of juli 2023 verwacht HTM een besluit te nemen over de definitieve gunning. De bedoeling is dat de bussen van de geselecteerde fabrikant dan tussen juni en december 2024 geleverd worden.

De geraamde waarde van de order is 110 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.