OV-bureau Groningen Drenthe voorziet miljoenentekort als coronasteun wegvalt

Streekbus in Groningen
Foto: Inge

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft de beide provincies en de gemeente Groningen gevraagd om na te denken over maatregelen om kosten te besparen in het openbaar vervoer. Het bureau verwacht voor 2023 een gat in de begroting van 6,8 miljoen euro dat kan oplopen tot ruim 27 miljoen euro in 2026.

Reden voor het tekort is de onzekerheid over de beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer (BVOV) vanaf volgend jaar. Het kabinet heeft eerder deze maand besloten de coronasteunregeling nog te verlengen tot het einde van het jaar, maar heeft daarbij geen toezeggingen gedaan voor de periode daarna, tot woede van de decentrale overheden en de OV-vervoerders. “Gezien het eenzijdig stopzetten van de Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar Vervoer door het Rijk zullen binnen de meerjarige begroting van het OV-bureau tekorten ontstaan en oplopen”, schrijft het Groningse provinciebestuur in een brief aan de Statenleden.

Nadenken over bezuinigingen OV

Rond deze tijd zou het OV-bureau de ontwerp-begroting en de ontwerp-dienstregeling voor 2023  moeten vaststellen, maar door onzekere financiële situatie is die datum vooruit geschoven naar eind juni. Voorafgaand daaraan is er eind mei eerst een digitale informatiesessie voor de Statenleden waarin ze bijgepraat worden over de laatste ontwikkelingen en mogelijke oplossingen.

Intussen heeft het bureau de provincies gevraagd om alvast na te denken over mogelijke kostenbesparingen. Te denken valt aan bezuinigingen in de dienstregeling, interen op weerstandsreserve, tarieven verhogen of aanvullende financiering vanuit de deelnemers.

Het OV-bureau Groningen Drenthe is opgericht in 2004 door de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen om samen invulling te geven aan het opdrachtgeverschap voor het openbaar vervoer.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.