‘Taxi’s weren van tram- en busbaan Amsterdam heeft averechts effect’
Vakbond FNV en werkgeversorganisatie KNV vragen de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma om taxi’s niet van de tram- en busbanen in de stad te gaan weren. Die maatregel wil de gemeente nemen met het oog op een schone en autoluwe stad. FNV en KNV vrezen echter een averechts effect omdat taxichauffeurs dan moeten omrijden en dat bovendien moeten uitleggen aan hun passagiers.
De partijen verzoeken de wethouder dan ook dringend om de voorgenomen inperking van de OV-banen door taxi’s terug te draaien. “Voor alle (direct) betrokkenen en de stad heeft het gebruik van de OV-banen door taxi’s positieve effecten met betrekking tot de verkeersveiligheid, de mobiliteit van kwetsbare mensen en de dienstverlening aan de klanten. Het afsluiten van OV-banen voor taxi’s heeft een negatief effect op de luchtkwaliteit van de stad: taxi’s moeten omrijden en maken daardoor meer kilometers dan nodig”, staat er in de brief.
Meer kilometers
FNV en KNV staan op zich achter het idee van een schone en autoluwe stad. Maar alleen als er ook rekening gehouden wordt met de belangen van klanten, chauffeurs en vervoerders. Straattaxi en zorgvervoer spelen een belangrijke rol in de mobiliteit van (kwetsbare) mensen die vaak niet met het OV kunnen reizen. Als taxi’s moeten omrijden, maken ze meer kilometers en is het effect op de luchtkwaliteit juist negatief, betogen de partijen. En wie meer rijdt, zet ook meer druk op de verkeersdrukte en -veiligheid.
“De klanten zijn door deze maatregel langer onderweg en moeten meer betalen. Voor mensen met een kleine beurs betekent dit simpelweg minder mobiliteit. Klanten zullen het omrijden niet begrijpen en de discussie aan gaan met de taxichauffeur, wat kan leiden tot sociaal onveilige situaties. Voor het zorgvervoer en vervangend OV door taxi’s betekent het dat afgesproken contractprijzen niet meer kostendekkend zijn.”
Alleen maar negatieve gevolgen
Taxi- en zorgvervoerondernemers willen hun klanten op een veilige en op de meest economisch voordelige manier van A naar B brengen. Het gebruik van de bus- en trambanen door hun voertuigen draagt daar in grote mate aan bij. Een beperking daarvan heeft voor alle betrokkenen, ook voor uw als gemeente, eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen”, besluiten KNV en FNV hun betoog. Zij hopen dan ook dat het college van B&W van het voorgenomen besluit afziet.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Ik begrijp de dome gasten niet wat ze in de Gemente huis doen. Zoveel betaald aan taxi ontheffing en nu mag je niet gebruiken.als je gaat omrijden dan word de klant boos en meschien betaald de klant niet en als je politie belt komen ze niet wie is de klos de Bob.
Ongelofelijk en die klote Taxicentrale’s doen niks voor de chauffeurs allen maar incasseren en als je geen trambaan ontheffing mag niet niet aangesloten bij tto is ( taxi troep organisatie )