Elektrische bussen op Schiphol in gebruik
Schiphol heeft vorige week officieel 35 elektrische bussen in gebruik genomen die geproduceerd zijn door de Chinese busbouwer BYD. De bussen gaan passagiers vervoeren van en naar de terminal. Het opladen gebeurt via het zonnepanelenpark op de luchthaven.
Volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis is het laadstation voor de 35 bussen de grootste van Europa. De bussen zijn speciaal voor Schiphol ontworpen: in het design is rekening gehouden met de beperkte ruimte op de luchthaven. Ook is er extra veel ruimte voor bagage en passagiers.
De uitstootvrije BYD eBus-modellen vervangen een verouderde vloot bussen met conventionele motoren. Aanvankelijk zouden deze al in 2014 gaan rijden, maar in de levering van de BYD-bussen ontstond een vertraging van enkele maanden. BYD, dat zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam heeft, levert diverse elektrische voertuigen, waaronder bussen en taxi’s. Al deze voertuigen maken gebruik van de geavanceerde en milieuvriendelijke ijzerfosfaat Fe-accu’s als krachtbron.
Duurzame maatregelen
Vanwege de stille motor zouden passagiers niet in de gaten hebben wanneer de bus gaat rijden, daarom krijgen inzittenden in het Engels en Nederlands een mededeling over het vertrek van de bus. De bussen gaan met name passagiers vervoeren die gebruik maken van de Cityhoppervloot van KLM. Deze passagiers stappen via een trap uit en niet via een sleuf die naar de terminal leidt. Ook bij grote drukte elders op de luchthaven kunnen de bussen worden ingezet.
Schiphol laat zich voorstaan op de duurzame maatregelen die het heeft getroffen: er rijden al elektrische taxi’s, LED-verlichting is volop aanwezig en bij een recente uitbreiding is speciaal glas geplaatst dat minder zonlicht (en dus warmte) binnen laat. Het energiegebruik van de luchthaven moet ieder jaar met 4 procent dalen. Voor het honderdjarig bestaan van Schiphol haalt directeur Nijhuis volgend jaar oktober de Airports Going Green conferentie naar Schiphol. Die vindt gebruikelijk plaats in Chicago.
Goedkeuring
Volledig elektrische bussen van BYD zijn al sinds 2011 in gebruik in het openbaar vervoer. In China zijn al duizend van zulke bussen gebouwd. In Shenzhen hebben tweehonderd elektrische bussen van BYD samen al 17 miljoen kilometer gereden tijdens het vervoeren van passagiers. De uitstootvrije BYD eBus is twaalf meter lang, even lang als de gangbare bussen binnen het openbaar vervoer.
In het eerste kwartaal van 2013 ontving de eBus van BYD volledige Europese typegoedkeuring. Daardoor kon het bedrijf starten met de verkoop van bussen op de Europese markt. De Nederlandse provincie Friesland is de eerste regio in Europa waar de elektrische bussen van BYD in gebruik zijn genomen. Daar rijdt vervoerder Arriva met zes volledige elektrische bussen op Schiermonnikoog.
Lees ook:
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?