Eurostar wil onder andere meer routes kunnen gebruiken naar België en Frankrijk om knelpunten op een deel van de hogesnelheidslijn in Zuid-Holland te omzeilen. Door constructiefouten bij viaducten is de snelheid van treinen sterk beperkt. Ook eist Eurostar dat het op Amsterdam CS gemakkelijker wordt 400 meter lange treinen in te zetten. Daarnaast wil Cazenave dat de marechaussee voortaan gratis grenscontroles uitvoert. Dit zou voor een gelijker speelveld zorgen met luchthavens, waar de overheid betaalt voor de inzet van de marechaussee. De treinreisaanbieder wil op 15 oktober toezeggingen hierover.
Verbouwing
Eerder liet Cazenave via een opiniestuk in Het Financieele Dagblad ook weten dat ze denkt aan het opschorten van treindiensten vanuit Amsterdam naar Londen en Parijs. Een verbouwing aan Amsterdam CS dreigde aanvankelijk al voor een maandenlange opschorting van de treinritten naar Londen te zorgen, maar uiteindelijk bood het verplaatsen van de paspoortcontroles naar Brussel een oplossing.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat noemt de Eurostar-treinen naar Londen en Parijs “voor Nederland belangrijke spoorverbindingen”. “We zijn met Eurostar in gesprek over de ontwikkelingen en de punten die zij in hun brief noemen en hebben er vertrouwen in dat zij de belangrijke en succesvolle verbindingen tussen Amsterdam en Londen en Amsterdam en Parijs ook in de toekomst blijven aanbieden”, reageert een woordvoerder.