TEN-T

Brussel wil uiterlijk in 2050 treinen zien rijden op Lelylijn

Beeld: EU-gebouw in Straatsburg
Het Europees Parlementsgebouw in Straatsburg. Shutterstock, olrat

Het Europees Parlement heeft ingestemd met de integratie van de Lelylijn in het Europese spoornetwerk TEN-T. De spoorlijn moet hiermee van Brussel uiterlijk in 2050 operationeel zijn. 

Nederland moet door de beslissing financiële middelen vrijmaken om de aanleg van de spoorverbinding tussen West- en Noord-Nederland en het Duitse achterland te realiseren. Het EU-parlement sorteert daarbij bovendien voor op de mogelijkheid om de Lelylijn binnen enkele jaren te op te waarderen tot onderdeel van het Europese HSL-netwerk, als schakel binnen verbindingen naar Bremen, Hamburg en Scandinavië.

3 miljard euro

Hoewel het huidige (demissionaire) kabinet 3 miljard euro heeft gereserveerd voor de Lelylijn, worden de kosten naar verwachting beduidend hoger. Komend najaar zal de studie die hier momenteel naar wordt gedaan worden afgerond, waarin ook meer duidelijkheid wordt verschaft over de kosten.

Vorige week meldde deze website dat het kabinet heeft besloten 40 miljoen euro die nodig is om de problemen op het spoor bij Meppel op te lossen, uit het budget voor de Lelylijn te halen.

Belangenorganisaties verenigd in de initiatiefgroep Lelylijn, de noordelijke provincies, gemeenten in Noord-Nederland en Flevoland en VNO-NCW Noord roepen de formerende partijen op de Lelylijn omarmen, “om zo de beperkte bereikbaarheid van noordelijk Nederland per spoor aan te pakken”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group