Roosterconflict

FNV stelt Arriva ultimatum, staking dreigt opnieuw in busvervoer Twente

Chauffeurs van Arriva in een onderonsje bij een electrische bus. Foto: ANP / Marcel van den Bergh

Opnieuw dreigt een staking in het busvervoer in de regio Twente. Vakbond FNV heeft na overleg met de leden besloten om vervoersbedrijf Arriva een ultimatum te stellen. Als Arriva niet voor 1 mei toezegt dat de roosters van de buschauffeurs op korte termijn worden aangepast, dan volgen stakingen in steden als Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal.

In dat geval is op maandag 6 mei de eerste stakingsdag. De weken daarna volgen meer acties, zo kondigt bestuurder Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer aan. Hij belooft dat de vakbond daarbij wel rekening houdt met scholieren die hun eindexamens moeten doen.

“Onze leden hebben unaniem voor acties gestemd, ze zijn het zat”, zegt Van der Gaag, die woensdag in Hengelo zo’n honderd Arriva-chauffeurs sprak. “Er moet paal en perk worden gesteld aan de veel te zware diensten en roosters. Dat Arriva hier zo mee om gaat, is een klap in ieders gezicht.”

Afgeblazen

Vorige maand werd een staking op het laatste moment afgeblazen. De buschauffeurs in Twente zouden op 12 maart hun werk neerleggen, maar vlak daarvoor bereikten de vakbonden FNV en CNV alsnog een akkoord met Arriva over maatregelen om de werkdruk te verlagen. Zo zouden de roosters aangepast worden, zodat de chauffeurs meer pauze krijgen.

Het streven was om de aanpassingen eind april te hebben doorgevoerd, maar Arriva liet begin deze maand weten meer tijd nodig te hebben om alle afspraken te verwerken in een nieuw dienstenpakket. De buschauffeurs gaan waarschijnlijk pas na de zomervakantie iets merken van structurele vermindering van de werkdruk.

Veiligheid

“Inmiddels kan ook niet uitgesloten worden dat, als gevolg van de werkdruk, de veiligheid van chauffeurs en daarmee ook van passagiers in het geding komt”, staat in een recente brief van FNV aan Arriva. Het vervoersbedrijf, dat eind vorig jaar het ov in Twente overnam van Keolis en hier dagelijks zo’n 30.000 mensen vervoert, spreekt van “onterechte beschuldigingen en eisen”.

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP