Mobiliteitsgroei

Zoetermeer groeit als kool, maar ov rekt niet mee

Zoetermeer
Twee sprinters passeren elkaar bij station Lansingerland-Zoetermeer. Foto: Frans Blok / Shutterstock

Het stadsbestuur in Zoetermeer is niet blij met de tot stilstand gekomen groei van het ov-netwerk in de stad. Het aantal treinen, trams en bussen blijft in de vervoersplannen van NS en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor 2025 blijft gelijkwaardig: uitbreiding van het netwerk zit er voorlopig niet in. En dit terwijl de gemeente qua inwonersaantallen groeit als kool.

In een memo, gericht aan de voltallige gemeenteraad, schrijft CDA-wethouder Ingeborg ter Laak (Verkeer & Mobiliteit) ontevreden te zijn over de nieuwe dienstregeling. De onvrede vloeit voort uit een gebrek aan noemenswaardige wijzigingen in de dienstregeling voor zowel trein, tram als bus.

‘Aanbod fors afgenomen’

Ter Laak wijst er op dat de afgelopen jaren het aanbod van het ov in Zoetermeer fors is afgenomen. “Momenteel stopt de sprinter op maandag tot en met donderdag in de spits nog maar vier keer per uur, daarbuiten slechts twee keer per uur”, vult de wethouder aan. Voor de coronapandemie ging het nog om zes sprinters per uur.

Het college van Zoetermeer pleit daarom voor het herstellen van de frequentie van het aantal treinritten en stops bij de Zoetermeerse stations. De hoop is er op gevestigd dat NS en de MRDH willen meebewegen met het doorvoeren van kleine wijzigingen.

Als voorbeeld noemt het college een optie om op vrijdag vier keer per uur een sprinter tijdens de spits te laten rijden. “De frequentie kan vervolgens meegroeien met de ontwikkeling van Zoetermeer richting 2040 en de daarmee gepaard gaande mobiliteitsgroei”, aldus de wethouder. Momenteel telt Zoetermeer meer dan 128.000 inwoners.

Ambities waarmaken

In de komende jaren komen er meer mensen wonen in de buurt van de Zoetermeerse stations, in de stad en in de regio. “Het college wil de daarbij horende groei van mobiliteit opvangen met het gebruik van openbaar vervoer, fietsen en lopen”, schrijft wethouder Ter Laak verder in de brief.

Ter Laak: “Goede frequente en betrouwbare verbindingen met de steden om ons heen zijn nodig om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken voor nieuwe en bestaande inwoners. De voorgestelde nieuwe dienstregeling 2025 helpt niet om deze ambities waar te maken.”

Het Zoetermeerse college verwacht “medio april” een reactie van NS en de Metropoolregio Rotterdam The Hague, daaraan toevoegend: “het college blijft de vervoers, waaronder NS, oproepen om zich tot het uiterste te blijven inspannen om de personele bezetting te verbeteren en dringt aan op een goede bereikbaarheid voor Zoetermeer voor nu en in de toekomst.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl