MINDER GELEVERD

NS past dienstregeling HSL aan nu oplossing snelheidsbeperkingen uitblijft

HSL
Een Intercity Direct op de HSL-spoorlijn tussen Amsterdam en Breda. Andre Muller / Shutterstock

De NS past vanaf juni de dienstregeling van de hogesnelheidstreinen aan. Door snelheidsbeperkingen, opgelegd in verband met scheurvorming aan bruggen en viaducten, rijden de HSL-treinen langzamer. Daardoor zitten ze elkaar in de weg en lopen vertragingen verder op. Een nieuwe planning moet dat voorkomen.

In februari kondigde NS al aan dat er op de HSL één trein minder per uur rijdt tussen Breda en Amsterdam. Het spoor is aangelegd voor snelheden tot 300 kilometer per uur, maar dat is op delen ervan verlaagd tot minder dan 80 kilometer per uur.

Dit blijft volgens NS nodig vanwege de snelheidsbeperkingen en omdat NS vooralsnog minder nieuwe intercity’s (ICNG) geleverd heeft gekregen dan verwacht. Met meer treinen op de HSL kan de vertraging te groot worden. Tussen Breda – Rotterdam en Rotterdam – Amsterdam blijven vier treinen per uur rijden, naast de Eurostar-treinen.

In de nieuwe reisplanning worden de HSL-treinen beter verspreid over het uur, aldus NS. Door het aanpassen van de dienstregeling kunnen ook internationale treinen naar Brussel, Londen en Parijs beter op tijd rijden. In de huidige situatie rijden ze door de snelheidsbeperking vaak met vertraging de grens over.

Genoodzaakt

NS ziet zich naar eigen zeggen genoodzaakt om de maatregel te nemen. Een oplossing voor de problemen op de HSL is er voorlopig niet, heeft de spoorvervoerder van ProRail vernomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group