IC Direct

HSL niet veilig genoeg, per direct mes in aantal treinen

Oude Traxx locomotief met rijtuigen als intercity trein van NS op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Foto: ANP/HOLLANDSE HOOGTE-Caki Media

Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt per direct twee keer per uur een Intercity Direct in plaats van de gebruikelijke vier keer, zo meldt de NS. Donderdagavond werd bekend dat er op meerdere punten op de hogesnelheidslijn tussen de twee steden een snelheidsbeperking is opgelegd omdat het daar niet veilig genoeg is om met hoge snelheid te rijden, zoals op enkele viaducten en bruggen.

“We hoopten dat we binnenkort weer op volle snelheid over de hogesnelheidslijn konden rijden, maar in plaats daarvan komen er nu snelheidsbeperkingen bij”, aldus de NS. De vervoerder noemt het een “forse tegenvaller” voor de reizigers.

Normaal gesproken kunnen zij op het getroffen traject vijf keer per uur een trein pakken: vier keer een Intercity Direct en een keer de IC naar Brussel. Daarvan blijven nu dus nog drie treinen over. De internationale trein moet bovendien langzamer rijden. Wat op de langere termijn de impact op de dienstregeling is, is volgens de NS nog niet bekend. “Maar dat die er zal zijn, is duidelijk.”

De dupe

“De problemen met deze lijn duren veel te lang. Daar zijn duizenden reizigers de dupe van, dat is echt heel vervelend”, zegt NS-baas Wouter Koolmees. “We zien dat ProRail dit heel serieus neemt, en uiteraard staat veiligheid voorop, maar we hopen dat ze dit zo snel mogelijk verhelpen.”

Er wordt onderzocht of er maatregelen genomen kunnen worden om de snelheid weer te kunnen verhogen. Maar het is niet duidelijk hoelang de situatie duurt. Een woordvoerster van ProRail durft hierover ook geen schatting te geven.

Op een punt op het traject werd er al langzamer gereden. Als gevolg van constructiefouten in een viaduct is “beginnende scheurvorming” ontstaan. Een analyse heeft uitgewezen dat dit ook blijkt te gelden voor meerdere van negen zogenoemde kunstwerken op het traject, zoals viaducten en bruggen. Zij blijken een vergelijkbaar ontwerp te hebben.

Normaal gesproken kan op de spoorlijn 300 kilometer per uur worden gereden, maar dat is nu op meerdere punten verlaagd naar in één geval 80 kilometer per uur en bij de andere kunstwerken 120 kilometer per uur.

Onaangename verrassing

Reizigersvereniging Rover noemt het een “onaangename verrassing” dat er per direct minder treinen rijden op de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Rotterdam. “We waren eigenlijk in afwachting van een oplossing voor de huidige snelheidsbeperkingen, maar in plaats daarvan krijgen we er alleen maar meer”, zegt Rover-directeur Freek Bos.

Het feit dat nog niet duidelijk is hoelang de snelheidsbeperkingen zullen gelden, baart Bos zorgen. “Als dit lang gaat duren, moeten we kijken wat de reiziger ervoor terugkrijgt.” Bos geeft als voorbeeld de toeslag die nu geldt voor de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam. Mogelijk kan besproken worden om die af te schaffen zolang de problemen niet opgelost zijn. “Maar dat is slechts compensatie”, vindt Bos.

Infraspeed

De directeur merkt op dat de lijn nog helemaal niet zo oud is. “De grote vraag is dus: wat is daar misgegaan? En vooral: hoe gaan we het oplossen?”, aldus Bos. Hij wijst daarbij naar Infraspeed, dat het beheer en onderhoud van het zuidelijke deel van de hsl in handen heeft. Dat het verhelpen van de moeilijkheden op de hsl veel geld gaat kosten, staat voor Bos buiten kijf. “Maar laat de rekening alsjeblieft daar landen waar het probleem zich voordoet. Laat dit niet ten koste gaan van het spoor in de rest van het land.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group