IN DECEMBER NAAR MÜNCHEN

Snelle trein naar Bazel na honderd jaar geschrapt

Zwitserland
Na lange tijd geen dagelijkse snelle trein meer naar Zwitserland. Michael Derrer Fuchs / Shutterstock

Er komt binnenkort een einde aan de dagelijkse treinverbinding tussen Nederland en Zwitserland. In de nieuwe NS-concessie, die in december ingaat, is de ICE-trein van Amsterdam naar Bazel geschrapt. Een dagelijkse trein naar het Duitse München moet de verbinding met Zwitserland vervangen. Vanwege werkzaamheden in Zuid-Duitsland rijdt de laatste ICE naar Bazel al op 15 juli.

Al sinds de jaren twintig is het mogelijk om van Nederland naar Zwitserland te reizen per trein. Daar komt nu een einde aan. Volgens NS en Deutsche Bahn is er tegenwoordig juist veel vraag naar een snelle verbinding met München.

De nieuwe verbinding met München loopt straks via onder meer Utrecht, Arnhem, Mannheim en Stuttgart. Reizigers die met de trein naar Zwitserland willen kunnen vanaf december dit jaar overstappen in Mannheim.

Capaciteitsaanvraag

De komst van een dagelijkse trein naar München staat nog niet definitief vast. Volgens NS is er inmiddels wel al een capaciteitsaanvraag ingediend bij spoorbeheerder ProRail.

De Volkskrant tekent op dat de veranderingen los staan van de nachttreinen die vanuit Nederland naar onder meer Zwitserland rijden. Technisch gezien kun je straks dus nog wel met een directe trein naar Zwitserland reizen, alleen gaat het hierbij niet om een snelle verbinding.

Vanwege de werkzaamheden aan het spoor in Zuid-Duitsland kan de zogeheten Nightjet naar Zwitserland wel hinder ondervinden. De ICE die normaliter tot december naar Bazel vertrekt, rijdt tijdens de werkzaamheden niet verder dan Frankfurt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl