Busfabrikant

Jaarcijfers Ebusco kleuren dieprood door leveringsproblemen

Bus van Ebusco. Shutterstock, Bjoern Wylezich

Fabrikant van elektrische bussen Ebusco dook vorig jaar diep in de rode cijfers. Het bedrijf zag het verlies verviervoudigen naar 120 miljoen euro, terwijl de omzet terugliep naar 102 miljoen euro (-9 procent).

Dat blijkt uit de jaarcijfers van het beursgenoteerde concern uit Deurne. Aanleiding voor de problemen waren onder meer verstoringen in de toeleveringsketen. Daardoor kampte het bedrijf met materiaaltekorten en een lagere productie.

Ebusco waarschuwde eerder al dat een deel van de omzet van 2023 door onvoorziene omstandigheden zou worden doorgeschoven naar 2024. Ook werd eerder dit jaar op verzoek van Bijvelds Frank Meurs benoemd tot interim-medetopman van het bedrijf.

Teleurstellend

“Vorig jaar was een uitdagend, maar vooral teleurstellend jaar. We hebben niet geleverd wat we van plan waren en ook niet wat we hadden beloofd”, zegt oprichter Peter Bijvelds. Maar de beursgenoteerde onderneming heeft volgens hem maatregelen genomen om de prestaties structureel te verbeteren.

Toch ziet Ebusco ook lichtpuntjes. De onderneming uit Deurne waar onlangs nog tientallen flexbanen werden geschrapt, denkt de jaaromzet bijvoorbeeld meer dan te verdrievoudigen en rekent gecorrigeerd voor onder meer belastingen weer op winst.

Orderportefeuille

Dat optimisme komt onder meer voort uit groei van de orderportefeuille van 1.474 naar 1.719 bussen aan het eind van het jaar. Daardoor is de productie tot in de loop van 2025 gevuld. Bijvelds zegt dat Ebusco ook werkt aan verschillende innovaties om voorop te blijven lopen in de markt. “Lichter, efficiënter, elke keer een stapje beter. We moeten het beter doen.”

Ebusco is niet de enige busfabrikant die moeilijkheden ondervindt. Het Belgische Van Hool vroeg onlangs bij de rechter in Mechelen een vorm van uitstel van betaling aan. Van Hool heeft het al jaren moeilijk. Het bedrijf kreeg onlangs een nieuwe klap toen de Vlaamse busmaatschappij De Lijn voor een grote order voor een Chinese concurrent koos. Volgens de laatste berichten mikt het bedrijf op een doorstart. Er gaan wel veel banen verloren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group