18 METER LANGE STADSBUSSEN

HTM hoopt met snijden in ochtendpits capaciteitsprobleem op te lossen

HTM Tram
Een tram van HTM in Den Haag. Beeld ter illustratie. Sirozy / Shutterstock

HTM moest onlangs noodgedwongen snijden in de dienstregeling, maar 2025 moet juist een mobieler jaar worden voor de Hofstad. In het concept vervoerplan, dat is gepubliceerd door de Metropoolregio Rotterdam The Hague (MRDH), blijkt dat de vervoerder flinke plannen heeft voor het volgende vervoersjaar: achttien meter lange stadsbussen, de vrijdagochtendspits gaat op de schop en een vaste tramlijn brengt je volgend jaar naar strand en duin.

Begin februari werd nog bekend dat HTM dit jaar wordt gekort op de subsidie omdat het de dienstregeling heeft afgeschaald. De uitgedunde dienstregeling voor de tram en bus gingen respectievelijk op 11 en 16 maart in. Met het HTM Vervoerplan 2025 hoopt Den Haag volgend jaar nieuwe hobbels op de weg te ontwijken.

Met een pakket aan wijzigingen ten opzichte van de huidige (versoberde) dienstregeling moet het vervoer in Den Haag beter aansluiten op het reizigersgedrag. Net als de RET in Rotterdam heeft HTM te maken met de groei van de stad als metropool, het toenemend aantal reizigers en een aanhoudend personeelstekort.

De gemeente Den Haag, regiogemeenten waar de HTM rijdt als overlappende vervoerder, de provincie Zuid-Holland en de MRDH hebben nog de gelegenheid om te reageren op de mobiliteitsplannen van de HTM.

Snijden in de ochtendspits

Met een rigoreuze maatregel, door een aantal lijnen in de ochtendspits minder te laten rijden, verwacht HTM juist meer ruimte te creëren om de lijntjes van andere ritten in te kleuren. Op de vrijdagochtenden maken bijvoorbeeld minder reizigers gebruik van het Haagse ov dan op andere werkdagen zoals dinsdag en donderdag. Door op de vrijdag een aantal ritten te schrappen, heeft de vervoerder meer capaciteitsmogelijkheden op andere, drukkere trajecten.

De frequentie van lijn 2 (Kraayensteinlaan – Leidschendam HMC Antoniushove) wordt in de spits juist opgehoogd. Daardoor rijdt de tram, als het aan de HTM ligt, acht keer per uur tussen Kraayenstein en het hospitaal van Leidschendam en acht keer per uur het verkorte traject.

Tram 34 (Zoetermeer Lansingerland – De Savornin Lohmanplein) wordt structureel opgenomen in de dienstregeling. Daarmee rijden tram 3, 4 en 34 gezamenlijk achttien keer per uur tijdens de spitstijden.

Strandexpress

Tram 9 (De Dreef – Scheveningen Zwarte Pad) gaat in de avond extra ritten rijden tijdens de zomerdienstregeling: de frequentie tussen 20.00 uur en 22.00 uur wordt verhoogd van vier ritten naar zes ritten per uur.

De strandexpress krijgt voortaan een vaste inzet tijdens de zomerdienstregeling. Deze rijdt op het traject van tram 9 rechtstreeks vanaf de stations Hollands Spoor en Den Haag Centraal naar het Kurhaus en Scheveningen Noord zonder tussenstops. Daarmee zijn reizigers vanaf Den Haag Centraal in tien minuten in Scheveningen.

Achttien meter bussen

HTM verwacht dat dit jaar de nieuwe elektrische eCitaro-bussen de huidige aardgasbussen gaan vervangen. Een deel van het materieel zijn zogeheten gelede bussen. Deze bussen hebben een lengte van achttien meter. Ze zullen worden ingezet op vier drukke buslijnen: 23 (Scheveningen Zwarte Pad – Colijnplein), 24 (Kijkduin – Station Mariahoeve), 25 (Lozerlaan – Grote Markt) en 26 (Kijkduin – Voorburg Station).

De verlengde bussen kunnen vijftig procent meer reizigers vervoeren. Op de andere buslijnen worden elektrische bussen van twaalf meter ingezet. Met de komst van de bussen van achttien meter past HTM ook de frequenties op een aantal lijnen aan en zijn de korte trajectritten volgens de vervoerder niet overal meer nodig.

Op de buslijnen 20 (Theo Mann Bouwmeesterlaan – Centraal Station), 21 (Lozerlaan – Scheveningen Zwarte Pad), 22 (Zuiderstrand – De Schilp), 23 (Scheveningen Zwarte Pad – Colijnlplein), 26 (Kijkduin – Voorburg Station) en 28 (Norfolk – Voorburg Station) wordt de frequentie ’s avonds opgevoerd van twee naar drie keer per uur. Buslijnen 24 en 25 gaan vier keer per uur rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

1 reactie op “HTM hoopt met snijden in ochtendpits capaciteitsprobleem op te lossen”

Marco Braam|25.03.24|17:53

En htm wanneer komen de afgestoten tram haltes terug