VEEL VERANDERINGEN TRAMVERKEER

Rotterdams ov op de schop: RET snoeit en schuift in dienstregeling

Tram van RET
Tram van RET. Shutterstock/ML Robinson

De RET is van plan om flink te schuiven met de dienstregeling van de trams, bussen en metro’s in Rotterdam. Dat blijkt uit het concept vervoerplan voor 2025, dat is gepubliceerd door de Metropoolregio Rotterdam The Hague (MRDH). Vooral tramreizigers gaan vanaf volgend jaar veel merken van de veranderingen: diverse lijnen worden opgeknipt, verdwijnen of worden in enkele gevallen juist uitgebreid.

Vorig jaar zomer maakte de RET bekend dat er de komende jaren een hoop gaat veranderen voor gebruikers van het openbaar vervoer in Rotterdam en de aangrenzende regiogebieden waar de vervoerder actief is. Veel was toen nog onduidelijk, maar daar is met het RET Vervoerplan 2025 nu verandering in gekomen.

In een plan van 45 pagina’s doet de stadsvervoerder de OV-plannen voor volgend jaar uit de doeken. De nieuwe dienstregeling wordt de ‘harde aftrap’ van een meerjarenplan van de RET om in te spelen op de groei van de stad als metropool, het toenemende aantal reizigers en een aanhoudend personeelstekort.

De gemeente Rotterdam, regiogemeenten waar de RET rijdt als overlappende vervoerder, de provincie Zuid-Holland en de MRDH hebben nog de gelegenheid om te reageren op de verregaande mobiliteitsplannen van de RET.

Vaker overstappen, hogere frequentie

Tramreizigers zullen vanaf volgend jaar moeten wennen aan een compleet veranderd tramnetwerk, dat een gedetailleerde uitwerking is van het Plan Toekomstvast Tramnetwerk. De tramlijnen 23 (Beverwaard – Marconiplein) en 25 (Carnisselande – Schiebroek) worden, als het aan de RET ligt, ingekort en rijden vanaf Rotterdam-Zuid niet verder dan Rotterdam Centraal. Waar de lijnen 23 en 25 nu nog verder rijden vanaf het station, zal er binnenkort moeten worden overgestapt op de tramlijnen 7 of 8.

Lijn 8 (Spangen – Rotterdam Centraal – Schiebroek) rijdt in de nieuwe dienstregeling niet meer via het Oude Noorden. Daarom heeft de RET ervoor gekozen om een nieuwe lijn op te tuigen: tramlijn 6, die zal rijden tussen het Heemraadsplein, het Centraal Station en de Kleiweg.

De RET hoopt door de tramlijnen in te korten de betrouwbaarheid en punctualiteit van het netwerk te verbeteren. Daar staat tegenover dat het aantal trams per uur wel wordt opgevoerd. Tijdens de spits zullen er op veel lijnen negen in plaats van vijf trams per uur gaan rijden.

Tramlijnen veranderen

Een aantal tramlijnen krijgt vanaf volgend jaar een ander nummer, wat het netwerk volgens de RET “logischer” maakt. Tramlijn 24 (Vlaardingen Holy – De Esch) wordt lijn 1, tram 23 (Beverwaard – Centraal Station) wordt lijn 3, tram 25 (Barendrecht Carnisselande – Centraal Station) wordt lijn 5 en tram 21 (Schiedam Woudhoek – De Esch) wordt lijn 11.

De tramlijnen die volgens de RET de belangrijkste routes in Rotterdam doorkruisen, worden genummerd van 1 tot 12, waarbij de ‘Feyenoordtram’ het nummer 12 blijft behouden. Andere tramlijnen die hun huidige nummer blijven behouden zijn lijn 2 (Charlois – Keizerswaard) en lijn 4 (Heemraadsplein – Molenlaan).

Tramlijn 7 (Woudestein – Centraal Station – Willemsplein) blijft qua nummer ook ongewijzigd, maar de halte Willemsplein komt in de nieuwe RET-dienstregeling te vervallen, waardoor de eindhalte van lijn 7 voortaan Marconiplein is. De halte Willemsplein blijft nog wel toegankelijk voor lijn 10, ofwel de Museumtram van ROVM. Lijn 8 (Kleiweg – Centraal Station – Spangen) blijft ook onder hetzelfde nummer rijden, maar rijdt een nieuwe route naar Schiebroek en stopt niet meer op de Kleiweg.

Weinig aanpassingen metro

De RET schuift minimaal in het (deels) ondergrondse openbaar vervoer. Het drukke metrotraject van Rotterdam Centraal Station naar Slinge gaat vanaf 2025 frequenter rijden.

Tijdens het strandseizoen (vanaf mei 2025) rijden er elke zaterdag zes metro’s per uur naar Hoek van Holland Strand. Om reizigers na een dagje strand gestroomlijnd naar huis te vervoeren, schroeft de RET in de avond het metroverkeer vanuit Hoek van Holland Strand op naar één rit per kwartier.

Ondanks de toenemende drukte in de metro is het volgens de RET verder niet nodig om de frequentie van het netwerk uit te breiden tegenover het Vervoerplan 2024. Volgens de vervoerder is er wel enige overbezetting in de spitsuren ontstaan op metrolijn E bij Blijdorp – Rotterdam Centraal Station, omdat de spitsfrequentie tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid afgeschaald is van elke vijf minuten naar elke tien minuten. De RET zegt wel de ambitie te hebben om deze ritten zo snel mogelijk te herstellen.

Bus

Ook in het busvervoer heeft de RET een aantal wijzigingen voor ogen. Spitsbus 283 (Kralingse Zoom – Barendrecht – Zuidplein) wordt ingekort en rijdt voortaan van Barendrecht naar Zuidplein en vice versa. Lijn 77 naar Feijenoord zal ook deels worden aangepast. De verbinding via de Polderlaan vervalt, maar er komen andere bestemmingen voor in de plaats: het winkelcentrum bij Vuurplaat, de wijk Feijenoord, Station Zuid, De Veranda en Stadion Feyenoord.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl