Noodklok om rituitval

Bonden sturen EBS brandbrief: ‘Verdere uitval personeel dreigt’

Elektrische RRReis-bus van EBS. Shutterstock, Bjoern Wylezich

De situatie voor het EBS-personeel in de concessie IJssel-Vecht begint onhoudbaar te worden, stellen FNV en CNV. Volgens de bonden ligt de rituitval tussen de 20 en 30 procent, wat voor de werknemers “zeer ernstig qua belasting” is. De vakbonden hebben EBS-ceo Wilko Mol daarom een brandbrief gestuurd.

De bonden noemen hun brief de situatie voor werknemers in de concessie EBS IJssel-Vecht “deprimerend”. Mogelijk verdere uitval van personeel ligt op de loer, stellen de bonden. “Wij vragen daarvoor uw aandacht.”

De briefopstellers wijten de problemen met rituitval voor een belangrijk deel aan het werken met elektrische bussen, dat volgens hen “niet fortuinlijk” is. De rijtijden zijn te krap doordat onvoldoende rekening is gehouden met de oplaadtijd. Daardoor presteren ook de systemen voor onder meer navigatie, betalen en verwarming onder de maat, aldus de bonden.

Management

FNV en CNV zien bovendien dat ondersteuning vanuit het management en de ondersteunende diensten door de chauffeurs”als zeer onvoldoende wordt ervaren”. Zo hebben medewerkers volgens de bonden geen duidelijk aanspreekpunt, krijgen zij steeds de schuld van problemen met de actieradius van de bussen en is er personeelstekort bij de afdeling die de sociale veiligheid moet garanderen. Het management stelt zich daarbij probleemmijdend op in plaats van probleemoplossend, aldus de briefschrijvers.

“De onmacht en de frustratie is groot”, concluderen de bonden, die bovendien naar eigen zeggen weinig verbetering zien in de situatie. “Juist dan is het belangrijk dat u als werkgever de mensen en de organisatie ondersteunt om verder verval te voorkomen en de weg naar herstel te vinden.”

IJssel-Vecht

EBS is sinds eind 2022 verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht, waar de vervoerder rijdt onder de naam RRReis. De concessie heeft een looptijd van dertien jaar en omvat delen van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel: het streekvervoer in Salland en Veluwe-Noord en stadslijnen in Zwolle, Deventer, Apeldoorn en Harderwijk. Vanaf december 2023 is ook het streekvervoer in het noordwesten van Overijssel en het grootste deel van Flevoland toegevoegd, net als de stadsdienst van Lelystad.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group