ChristenUnie wil uitleg over schrappen directe lijn Enschede-Schiphol
De ChristenUnie wil uitleg van het kabinet over het schrappen van de rechtstreekse trein tussen Enschede, Deventer en Schiphol in de nieuwe NS-dienstregeling. Kamerlid Peter Grinwis vraagt de staatssecretaris daarover in gesprek te gaan met NS.
Het verdwijnen van de rechtstreekse verbinding is onderdeel van de nieuwe dienstregeling voor 2025, waarvoor NS vorige week plannen presenteerde. Reizigers die vanuit het oosten naar Schiphol willen, moeten vanaf eind dit jaar overstappen in Amersfoort.
Grinwis vraagt demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen om een beoordeling van het verdwijnen van de verbinding. “Erkent u dat de rechtstreekse verbinding tussen Enschede, Deventer en Schiphol van groot belang is voor de regio Oost-Nederland? Hoe spant u zich in voor het behoud en verbetering van deze verbinding? Hoe verhoudt het schrappen van de directe verbinding Enschede-Schiphol zich tot uw inzet voor een hoogwaardig en landelijk dekkend treinaanbod, waarbij ook de regionale bereikbaarheid is gegarandeerd?”
Het Kamerlid wil verder van de bewindsvrouw weten of zij bereid is in gesprek met NS te treden, met als doel “te voorkomen dat de directe treinverbinding tussen Enschede en Deventer en Schiphol wordt opgeheven”.
Garanties
Het Kamerlid vraagt Heijnen verder “op welke wijze zijn de belangen van de reizigers, de regionale overheden en de bedrijven in Oost-Nederland zijn meegewogen in het besluit om de directe verbinding Enschede-Schiphol te schrappen”. Ook vraagt Grinswis zich af welke garanties de bewindsvrouw van NS heeft gekregen dat de kwaliteit en de capaciteit van de treindienst tussen Oost-Nederland en de Randstad niet verder zal verslechteren in de toekomst.
In de dienstregeling van 2025 gaan er 1.600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling. Zo komt NS met een TienminutenSprinter tussen Den Haag Centraal, Roterdam Centraal en Dordrecht. Tegelijkertijd schrapt NS ook rechtstreekse verbindingen. Naast de lijn Enschede-Schiphol moet bijvoorbeeld in die nieuwe dienstregeling ook worden overgestapt op het traject Rotterdam-Groningen.
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Het is overduidelijk dat er op het spoor serieuze innovatiedoorbraken nodig zijn om de klant Ă©cht beter te bedienen. Nu is het altijd “3 erbij – 2 eraf’. Verbeteringen komen altijd met verslechteringen en dat remt de groei enorm. Echte sprongen als ‘5 erbij en nul eraf’ lukken nu niet, terwijl dergelijke sprongen wel nodig zijn.