Intercity direct volgend jaar niet meer naar Amsterdam Centraal
De NS komt volgend jaar met de “grootste wijziging in jaren” van de dienstregeling. Zo rijdt de Intercity direct voortaan niet meer door naar Amsterdam Centraal, maar in plaats daarvan naar Amsterdam-Zuid en vervolgens door naar Lelystad of Amersfoort.
Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2025 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het LOCOV. De nieuwe dienstregeling start 15 december en is volgens de spoorvervoerder onderdeel van ”een grote structuurwijziging die NS wil doorvoeren om op de toekomst voorbereid te zijn”.
In de dienstregeling van 2025 gaan er 1.600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling. Volgens president-directeur Wouter Koolmees van NS ondervinden treinreizigers momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden.
“Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren. We rijden bijvoorbeeld met nieuwe en snellere Intercity’s over de Hogesnelheidslijn vanuit Rotterdam door naar Lelystad en Amersfoort. Tussen Rotterdam en Den Haag rijden we zes Sprinters per uur en we rijden meer treinen in de vroege ochtend en de late avond.”
Snelheidsbeperkingen
NS laat weten dat de Intercity direct uiteindelijk door moet rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nog niet in 2025.
Verder waarschuwt de vervoerder dat de hogesnelheidslijn kwetsbaar blijft, zeker nu er veel nieuwe snelheidsbeperkingen op zitten en de levering van de ICNG langer duurt. “Door meer doorgaande treinen over de hogesnelheidslijn te laten rijden, kan die kwetsbaarheid ook tot overlast leiden in andere delen van Nederland. Het alternatief – het gebruik van de hsl beperken – geeft grotere problemen, omdat NS dan niet het huidige aantal treinen kan blijven rijden of rond Amsterdam zelfs minder treinen moet rijden. “
Er wordt de komende jaren intensief gewerkt op en rond Amsterdam Centraal, om het station klaar te maken voor de toekomst. Tijdens de werkzaamheden zijn voortdurend minder perronsporen beschikbaar. NS introduceert daarom de Airport Sprinter. Dit is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.
TienminutenSprinter
Tussen Den Haag Centraal, Roterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de TienminutenSprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Daarnaast betekent meer treinen minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.
NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu.
Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties en regionale overheden begin van het jaar om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. In het najaar wordt de definitieve dienstregeling dan bekendgemaakt.
De IC Direct gaat dan nog wel naar Schiphol, maar buigt dan af naar Amersfoort of Almere (- Groningen?). Maar wat een dwaasheid om dat met alle 4 ICD’s te doen, en te vervangen door zo’n Airportsprinter. alles voor de vernieling van Amsterdam centraal?
En hoe dan met de reizigers vanuit Zeeland naar Schiphol?
Is elke verandering een verbetering voor onze reizigers? Ik kan me niet voorstellen dat Rover en andere organisaties dat een puik idee vinden