Opleiding duurt lang

RET rijdt met kortere voertuigen door gebrek aan monteurs

Beeld: Rotterdamse metro
Op de lijnen A en C rijdt de RET de komende tijd met kortere voertuigen Shutterstock, Peter de Kievith

De RET rijdt de komende tijd met kortere metrovoertuigen. Dat komt omdat het Rotterdamse vervoersbedrijf worstelt met personeelstekort in de werkplaats. De maatregel gaat maandag 22 januari in en blijft naar verwachting tot medio mei van kracht.

“Het is lastig om nieuwe monteurs te werven”, zo legt een woordvoerder uit aan OVPro. Nieuwe monteurs moeten intern worden opgeleid, en zo’n opleiding duurt maanden. Daarbij worden ze gekoppeld aan een meer ervaren monteur, die hen alle kneepjes van het vak leert. “En veel van ons oudere personeel is de laatste jaren met pensioen gegaan. Daarmee is veel kennis verloren gegaan. Dat bouwen we nu weer op, maar dat kost tijd.”

De RET hoopt dat de nieuwe cao, met daarin een forse loonsverhoging, nieuw personeel zal opleveren. Ook heeft het bedrijf sinds vorig jaar een een tekenbonus, waarbij nieuwe werknemers tot 2.500 euro kunnen krijgen. Een werknemer die een nieuwe medewerker aandraagt, krijgt die dezelfde bonus.

De RET worstelt sinds de coronacrisis met een personeelstekort. Daardoor is zowel de busdienstregeling als de tramregeling afgeschaald. Ook kwam het bedrijf financieel in zwaar weer terecht, omdat er te weinig reizigers waren. Dat is nu grotendeels weer aangetrokken, zo meldt een woordvoerder. Mede dankzij investeringen van  MRDH en de gemeente Rotterdam kan het bedrijf nu weer vooruit.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink

1 reactie op “RET rijdt met kortere voertuigen door gebrek aan monteurs”

Roel Bartlema|26.01.24|12:39

Redacteur Laura Houtenbrink heeft zich niet gerealiseerd wat voor onzin er in de kop boven dit bericht staat. ‘Kortere voertuigen’ komen er alleen als je het middendeel uit de SG3-stellen verwijderd. Als dat al technisch kan, vereist het een heel legertje monteurs. En die zijn er nu juist niet! Nee, hier is sprake van het inzetten van ‘kortere metrotreinen’ (1 enkel stel in plaats van 2 gekoppelde stellen) of ‘kortere metro’s’.