ProRail

BAM Infra vergroot spoorveiligheid en rangeercapaciteit opstelterrein Watergraafsmeer

Werkzaamheden treinwissels.
Foto: Werkzaamheden aan het spoor. Foto ter illustratie. APChanel

BAM Infra Nederland gaat de spoorveiligheid en rangeercapaciteit van het oostelijk deel van het opstelterrein Watergraafsmeer in Amsterdam vergroten. In opdracht van ProRail gaat het bedrijf de implementatie van een geavanceerd digitaal treinbeveiligingssysteem doorvoeren, waardoor wissels op het terrein niet meer handmatig maar automatisch gebeuren. 

Deze verbeteringen moeten de doorstroming van treinverkeer op het opstelterrein van ProRail optimaliseren, wat resulteert in een toename van de rangeercapaciteit. Het nieuwe systeem draagt ook bij aan de veiligheid van machinisten. BAM Infra Nederland start eind 2023 met het ontwerpen van het treinbeveiligingssysteem. De verwachting is dat de werkzaamheden in 2025 zijn afgerond.

Automatische wissels

Op dit moment bedienen machinisten op het oostelijk deel van het opstelterrein handmatig de wissels. Het digitale treinbeveiligingssysteem verbindt de opstelsporen en aangrenzende wisselstraten met de centrale verkeersleiding, waardoor ProRail de wissels automatisch kan bedienen volgens de dienstregeling.

“Met het oog op de groei van treinverkeer in Nederland moet het spoor beter worden benut. Het handmatig bedienen van wissels veroorzaakt vertragingen en ongemak voor machinisten”, aldus Frans van Wegen, projectmanager bij ProRail. “Het op afstand bedienen van wissels vanuit de verkeersleiding lost deze problemen grotendeels op.”

Deze aanpassing zorgt ervoor dat treinen niet bij elke wissel hoeven te stoppen, wat de capaciteit van het opstelterrein vergroot. Het digitale systeem bevordert hiermee de veiligheid van machinisten en minimaliseert geluidshinder door het wegnemen van het stoppen en optrekken bij wissels, aldus ProRail.

Integratie

BAM Infra Nederland implementeert het treinbeveiligingssysteem als een interlocking systeem. Naast het ontwerp en de aanleg zorgt BAM voor de integratie van dit nieuwe digitale systeem met de treinbeveiligingssystemen die al in gebruik zijn op andere delen van het opstelterrein.

André Snoek, tendermanager bij BAM Infra Nederland, beschouwt het project als een waardevolle bijdrage aan de veiligheid en capaciteit van het opstelterrein. “Na eerder te zijn geselecteerd voor het vervangen van wissels en vernieuwen van sporen en spooroversteekplaatsen, draagt BAM opnieuw bij aan de vernieuwing van het opstelterrein”, aldus Snoek.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer