Mauritz van Leeuwen: van stagiair tot manager bij Daimler Buses
Mauritz van Leeuwen begon twintig jaar geleden als stagiair bij EvoBus, de voorganger van Daimler Buses. Hij klom op tot manager Customer Service & Parts bij het bedrijf. Vanuit deze rol houdt hij zich onder andere bezig met OMNIplus ON: een geavanceerd digitaal platform voor voertuigbeheer. OVPro sprak met hem over zijn carrière en over OMNIplus ON.
Als jong broekie kwam Mauritz van Leeuwen (43) in de begin jaren van deze eeuw het bedrijf binnen. “Ik deed destijds de opleiding MTS Autotechniek in Apeldoorn en zocht een stageplaats. Zo kwam ik in de werkplaats van EvoBus terecht”, vertelt hij.
De stage beviel van beide kanten zo goed dat de autotechnicus mocht blijven. “Na het afronden van
mijn opleiding begon ik als monteur, maar kwam al vrij snel in de technische klantendienst terecht. Een buitendienstfunctie waarin wij in het veld onze klanten en service partners met raad en daad bijstaan. Dat wil zeggen dat je adviseert en helpt aangaande het onderhoud van de bussen, reparatie en diagnose van bussen. Dit doe je op afstand door instructies voor reparaties te geven, maar mocht het probleem te groot zijn dan ga je als specialist naar de klant toe om het probleem op te lossen”, vervolgt Mauritz.
Inmiddels zijn we twintig jaar verder en is hij opgeklommen naar manager Customer Service & Parts (CSP) “Mooi als je dan zo terugkijkt hoe dat dan ooit begonnen is”, blikt Mauritz terug. Het verhaal van Mauritz is niet uniek binnen Daimler Buses. “Ik heb een aantal collega’s die ook ooit als stagiaire zijn begonnen in de werkplaats of op een andere afdeling. Zij zijn allemaal doorgegroeid in verschillende functies. Als je het goed doet krijg je bij Daimler volop de kans om door te groeien”, vervolgt hij.
OMNIplus ON
Vanuit zijn huidige rol houdt de manager CSP zich bezig met OMNIplus ON, een monitoring- en beheersysteem. “OMNIplus ON is ontworpen om wagenparkbeheerders en chauffeurs te voorzien van digitale diensten. Dit systeem biedt inzicht in de prestaties en onderhoudsbehoeften van onze voertuigen. Hierdoor kunnen wagenparken proactief worden beheerd, en dat werkt weer kostenbesparend”, aldus Mauritz.
“OMNIplus ON is opgebouwd uit vier hoofdpijlers: Advance, Monitor, Commerce en Drive. Daarmee kunnen klanten flexibele oplossingen samenstellen, op basis van hun specifieke behoeften”, start de Daimler Buses-manager zijn betoog.
Op een schroefje nauwkeurig
“Met dit systeem is het mogelijk om bussen 24 uur per dag 7 dagen per week in de gaten te houden. Zo krijg je antwoord op de vraag: hoe gedraagt de bus zich? Op basis van real-time data over voertuigpositie, rij- en rusttijden en energie- of brandstofverbruik, wordt een beeld geschetst. Je kan tot bijna op een schroefje nauwkeurig zien of het voertuig toe is aan een reparatie of onderhoud”, vertelt Mauritz enthousiast.
Ook kunnen specifieke gegevens direct naar de chauffeur worden gestuurd. “Dit biedt directe ondersteuning bij hun dagelijkse werkzaamheden. De chauffeur krijgt belangrijke informatie over het voertuig door via een app. Voordat de dienst begint heeft hij of zij dan al het voertuig gecontroleerd.”
“OMNIplus ON is ook een uitkomst voor het voorraadbeheer. Onze klanten hebben snel en eenvoudig toegang tot een online shop met reserveonderdelen. “Groot voordeel hierbij is dat de klant kan blijven werken in zijn eigen softwaresysteem, de koppeling wordt gemaakt op de achtergrond”, betoogt de manager Customer Service & Parts verder.
OMNIplus ON in Nederland
Naast de digitale diensten van OMNIplus ON biedt Daimler Buses ook reparatie en onderhoudscontracten voor wagenparken aan. Dit geldt voor zowel voor diesel- als elektrisch aangedreven bussen. “Deze contracten zijn op maat gemaakt om te voldoen aan de specifieke behoeften van klanten en zorgen ervoor dat voertuigen volgens fabrieksspecificaties worden onderhouden met originele onderdelen”, zegt hij.
Daimler Buses presenteert de nieuwste functies van OMNIplus ON op BusWorld Europe. Vervoerder HTM maakt in 2024 als eerste ov-bedrijf gebruik van het monitoringssysteem in Nederland. De Haagse vervoerder heeft een overeenkomst gesloten met Daimler Buses voor een wagenpark van 95 eCitaro’s.
Lees ook: