Oversteek Maassluis-Rozenburg maand langer gratis, autoveer komt pas in 2024
Reizigers kunnen ook in september gratis gebruikmaken van de veerpont tussen Maassluis en Rozenburg. Het was de bedoeling dat de fiets-voetveer die nu over Het Scheur vaart vanaf 1 september weer een betaalde dienst zou zijn, maar het gebruik hiervan blijft een maand langer gratis.
De provincie Zuid-Holland en exploitant Damen nemen wat langer de tijd om het systeem voor abonnementen en kortingsproducten goed in te richten. Tegenvaller voor de reizigers is dat de terugkeer van een autoveer langer op zich laat wachten, in ieder geval tot begin 2024.
Al sinds oktober vorig jaar vaart er geen pont voor auto’s meer over het water tussen Maassluis en Rozenburg. Het autoveer moest vanwege technische problemen uit de vaart worden genomen en ligt nog altijd op een werf. De exploitant van de veelgebruikte veerdienst in Zuid-Holland ging eind mei failliet. Sindsdien bood de provincie een tijdelijke dienstverlening aan via bussen en een fiets-voetveer van een Rotterdamse roeivereniging.
Tijdelijke overeenkomst
Begin juli gingen de Provinciale Staten akkoord met een tijdelijke exploitatieovereenkomst met Damen. Dit maritieme bedrijf neemt de veerdienst over en wil de kapotte Blankenburg-veerpont (die geschikt is voor auto’s) uit de failliete boedel kopen en opknappen. Daar kreeg Damen 1 miljoen euro voor van de provincie.
Damen heeft echter nog altijd geen akkoord bereikt met de curator. Volgens een woordvoerder van het bedrijf duurt het na aankoop ook nog zo’n vier maanden tot de pont bedrijfsklaar is gemaakt. De provincie dacht in eerste instantie dat de Blankenburg na de zomervakantie wel zou kunnen gaan varen, maar dat wordt op z’n vroegst pas begin volgend jaar.
Nee, fietsers en voetgangers hoeven niet bang te zijn om met een roeibootje te worden overgezet over de ter plaatse bijna 500 meter brede, drukbevaren rivier. ‘Een Rotterdamse roeivereniging’ staat voor de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, in 1895 opgericht en sindsdien verantwoordelijk voor het aan- en afmeren van zeeschepen. De leden zijn zelfstandige ondernemers, die beschikken over een vloot kleine motorschepen, waarvan er eentje nu ingezet wordt tussen Rozenburg en Maassluis.