Concessie hoofdrailnet

Ministerie van IenW maakt details gunning NS bekend

Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) Foto: NS

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft maandagmiddag details bekendgemaakt over het nieuwe contract met de NS. In de gunning, die van 1 januari 2025 tot eind 2033 loopt, staat welke trajecten NS-treinen de komende jaren rijden, financiële overeenkomsten en afspraken waar NS aan moet voldoen. 

Het nieuwe contract garandeert het behoud van alle huidige NS-treindiensten in Nederland. Voor internationale verbindingen naar Berlijn, Londen, Parijs en Frankfurt krijgen ook andere partijen de kans om treinen te exploiteren, vergelijkbaar met hoe het België en Duitsland geregeld is.

Om een stabiele dienstregeling voor treinreizigers te waarborgen, ontvangt NS de komende jaren een jaarlijkse subsidie van 13 miljoen euro van de overheid. Deze investering is volgens beide partijen cruciaal om voldoende treinen te laten rijden en de aantrekkelijkheid van het spoor voor reizigers te behouden. In totaal investeert de overheid bijna een miljard euro in deze concessie, inclusief gederfde inkomsten.

Zitplaatskans

Verder krijgt NS de mogelijkheid om voorstellen te doen voor een nieuw tariefstelsel, waarin de prijzen van treinkaartjes kunnen variëren op basis van tijd en traject. Er wordt overleg gevoerd met consumentenorganisaties, regionale vervoerders en andere concessieverleners over deze zogenoemde ‘spitsheffing’. Daarnaast worden nieuwe definities van vertragingen en zitplaatskans vastgelegd in het contract, waarop NS jaarlijks zal worden beoordeeld.

Onderhandse gunning

Ondanks een ingebrekestellingsprocedure door de Europese Commissie afgelopen juli, heeft het kabinet besloten het contract met NS onderhands te gunnen. Dit besluit wordt ondersteund door de Tweede Kamer, die eerder met ruime meerderheid voor dit voornemen stemde.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer