1 januari 2024

FNV Spoor: ‘Cao-seizoen geopend’

Conducteur NS, Sprinter
NS-conducteur. Foto: NS

In het najaar gaat het ‘cao-seizoen’ weer van start volgens FNV Spoor. Dan gaat de vakbond weer onderhandelen over een nieuwe cao voor NS-medewerkers. De huidige cao loopt op 1 januari 2024 af. Om goed beslagen ten ijs te komen roept de vakbond werknemers op om een enquête in te vullen. De onderhandelingsdagen zijn inmiddels vastgesteld, dat laat de vakbond op haar website weten.  

FNV Spoor hoopt met de uitkomsten van de digitale vragenlijst een sterke onderhandelingspositie te krijgen. “Hoe meer input we krijgen, hoe beter we ons werk als onderhandelingsdelegatie kunnen doen”, stelt FNV in een persverklaring. De enquete kan ook door niet-leden van de vakbond worden ingevuld en is tot 15 september 2023 beschikbaar op de website van de vakbond.

Onderhandelingsdagen

Op verschillende momenten in oktober en november zullen FNV Spoor en NS met elkaar in gesprek gaan. Eerst worden de zogeheten voorstellenbrieven besproken. Dat gebeurt op dinsdag 10 en donderdag 12 oktober. Op 31 oktober zullen de onderhandelingen van start gaan. Dan zal er verder gesproken worden op 14, 21, en 22 november, met nog een reservere onderhandeldag op donderdag 14 december.

De vorige cao-onderhandelingen verliepen niet zonder slag of stoot. De stroef lopende onderhandelingen zorgden destijds zelfs voor een landelijke treinstaking. Na meerdere stakingsrondes, zowel regionaal als landelijk, werd op 11 september 2022 een onderhandelingsresultaat bereikt. Er werd onder meer een gemiddelde loonstijging van 9,25 procent overeengekomen, als ook tweemaal een uitkering van 1.000 euro.

Daarnaast wordt het minimum uurloon opgeschroefd tot 14 euro en komt er een reparatie voor prijsstijgingen. Tenslotte zijn in de nieuwe cao de werkgelegenheidsgarantie en het sociaal plan verlengd tot 1 januari 2026.

FNV Spoor laat weten binnenkort met meer informatie over de cao-commissieleden te komen.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer