Prinsjesdag: kabinet investeert 2 miljard euro in spoor
Onze wegen, vaarwegen en spoor hebben geld nodig volgens het kabinet. Om die reden investeren Minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen het komende jaar 4 miljard euro in de infrastructuur. De helft daarvan is bestemd voor spoor.
“Onze wegen, ons spoor, onze vaarwegen, ze worden iedere dag intensief gebruikt”, zegt Harbers. “We gebruiken ze voor onze reis naar ons werk, studie, familie en vrienden en voor een dagje uit. Ook de goederen die we elke dag gebruiken, worden vervoerd over spoor, weg en water. Ze zijn voor iedere Nederlander van groot belang en daarom moeten we zorgen dat ze goed onderhouden worden en veilig zijn. Zo houden we Nederland goed bereikbaar.”
In het coalitieakkoord is afgesproken dat er jaarlijks ongeveer 1,25 miljard euro extra naar onderhoud gaat. Waarschijnlijk is dat nog steeds niet voldoende om al het achterstallige onderhoud weg te werken. Voormalig minister Barbara Visser (Infrastructuur) waarschuwde vorig jaar dat het gat waarschijnlijk rond de 2 miljard euro ligt.
Onderhoud is steeds noodzakelijker, onder andere omdat er veel meer verkeer over wegen rijdt dan toen ze net waren opgeleverd. Veel wegen, bruggen of sluizen naderen bovendien het einde van hun levensduur.
Hoe toereikend de investeringen nu zijn, kan een woordvoerder van het ministerie niet zeggen. Als er niet genoeg geld blijkt te zijn, moet het ministerie keuzes maken welke onderhoudsprojecten het als eerste oppakt. Ook een tekort aan arbeidskracht kan tot meer vertraging leiden.
OV-verbindingen
Naast de investeringen in het spoor trekt het kabinet ook geld uit voor het omsluiten van nieuwe woonwijken. Harbers en Heijnen maken daarvoor in 2023 900 miljoen euro vrij, in het najaar komt daar nog geld bovenop naar aanleiding van de MIRT-overleggen. Dat geld gaat naar het verbeteren van bestaande wegen of OV-verbindingen, maar ook naar slimme ideeën vanuit gemeenten. Zoals een extra fietstunnel of een rotonde.
“Een woonwijk is meer dan rijtjes huizen achter elkaar”, zegt Heijnen. “Inwoners maken de wijk, ze ontmoeten er elkaar en helpen elkaar. Goede verbindingen van en naar je woonwijk zijn daarbij van groot belang. Iedereen wil makkelijk naar werk, sport, school of familie kunnen. Daarom vind ik het van groot belang dat we hier samen met gemeenten heel gericht in investeren.”
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Daarvan ook graag knelpunten oplossen die lang op de rol staan zoals dubbelsporig Deventer – Olst,spoorbrug Ravenstein,dubbelsporig Leiden – Woerden,voorbereidingen Lelylijn,als deze definitief komt willen de noordelijke provincies extra woningen bouwen om de druk op de randstad te ontlasten