Nieuwe code VVR: crashtest geen eis meer, veiligheid per rolstoel bekeken

Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra
Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Rolstoelen die voldoen aan de richtlijn ISO 7176-19 en dus ‘gecrashtest’ zijn, kunnen bijna altijd veilig vervoerd worden. Maar niet alle rolstoelen kunnen deze test ondergaan. Chauffeurs moeten met vanaf volgend jaar daarom, ongeacht of de rolstoel wel of niet voldoet aan deze richtlijn, de afweging maken of een rolstoel veilig vastzetbaar en vervoerbaar is. Dit staat in de nieuwe code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR). 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Nieuwe code VVR: crashtest geen eis meer, veiligheid per rolstoel bekeken”

John Haagmans|23.10.21|20:35

Ben zelf al 30 jaar,taxichauffeur.heb geregeld woorden met de leiding.mijn stelregel is en blijft,dat de chauffeur de eindverantwoordelijke is,en blijft.geen telefonisch contact met de centrale,waar de centralist dan zou bepalen of ik de rolstoel mag meenemen of niet.hij of zij heeft niet het zicht of de kennis om dit te beslissen.als ik wordt aangehouden,en het deugd niet komt mijn naam op het procesverbaal.en mag ik me verantwoorden,en geen baas of centralist.dus ik bepaal,en niemand anders.

Hans Kuipers|14.10.21|13:06

Onbegrijpelijk, hoe kan een chauffeur beoordelen of een stoel veilig is? We zijn toch geen ingenieurs! Ook zijn er veel haakstickers geplakt op onveilige rolstoelen. Dus wanneer er iets fout gaat is de chauffeur de pineut. Feitelijk kun je niemand in een rolstoel meer vervoeren. Ik vind een hoofdsteun onmisbaar maar niemand heeft die, dus kan ik hem/haar weigeren.
Daar hebben ze al die jaren over gepraat!

Stevie W|13.10.21|20:09

Dus de verantwoordelijkheid wordt feitelijk neergelegd bij de chauffeurs, terwijl een duidelijke leidraad als de VVR gewoon uitsluitsel hoort te geven.
Met deze CAO en afschuiven van verantwoordelijkheid wordt een ‘functie elders’ steeds aantrekkelijker.