Proef met ‘groene’ bushalte voor HOV-lijnen in Arnhem

Groene bushalte Arnhem (foto: gemeente Arnhem)
Persbericht gemeente Arnhem

In Arnhem staat sinds vorige week als proef een ‘groene’ bushalte. Niet alleen omdat het dak en de zijwanden vol planten en bloemen staan, maar ook vanwege zijn circulair materialenpaspoort. Daarin is voor alle onderdelen vastgelegd welke materialen gebruikt zijn, zodat de halte bij demontage volledig kan worden hergebruikt.

De abri staat bij treinstation Arnhem Zuid, waar in de toekomst HOV-bussen zullen stoppen. “Deze bushalte heeft een uitstraling die past bij zo’n comfortabele buslijn. En is daarnaast ook zeer duurzaam”, aldus wethouder mobiliteit Roeland van der Zee. De abri is circulair gebouwd, waarbij innovatieve duurzame technieken zijn toegepast.

Duurzaam

Zo is het bushokje opgetrokken uit staal dat voor 95 procent gerecycled is. Regenwater wordt opgevangen en automatisch afgegeven aan de beplanting, die weer bijen en andere insecten aantrekken. Daarnaast is gebruik gemaakt van aluminium – dat onderhoudsvrij en goed herbruikbaar is – en beton zonder cement, wat 80 procent CO2-uitstoot scheelt. De gebruikte materialen zijn zoveel mogelijk lokaal geproduceerd, wat zorgde voor minder transport.

Er is ook aan het comfort voor reizigers gedacht. Zo zijn er USB-poorten om een telefoon te kunnen opladen en is de halte uitgerust met wifi. Doordat een deel van de bank is weggelaten, is daarnaast meer ruimte voor rolstoelgebruikers om droog op de bus te wachten. De abri heeft verder dus ook een ‘materialenpaspoort’, waardoor deze bij demontage voor 100 procent worden hergebruikt. Volgens de gemeente Arnhem is dit de eerste halte in Nederland met zo’n paspoort.

De komende maanden evalueert de gemeente de proef. Als de halte bevalt, is het de bedoeling dat er meer van komen bij belangrijke en drukke knooppunten in het busnet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.