NS wint vakprijs voor aanpak interne communicatie tijdens coronacrisis

Trein bij spoorwegovergang in Schiedam
Foto Dylan

NS heeft de communicatievakprijs de Galjaardprijs gewonnen voor het project #sameNSterker. Dit project werd tijdens de coronacrisis opgezet om te zorgen voor verbinding en informatievoorziening voor de circa 21.000 medewerkers van de spoorvervoerder. De treinen bleven weliswaar rijden, maar ook veel NS’ers moesten noodgedwongen thuiswerken.

De Galjaardprijs is een initiatief van beroepsorganisatie Logeion en wordt jaarlijks toegekend aan het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein. “De jury vond het indrukwekkend en overtuigend hoe de communicatieprofessionals van de NS met beperkte middelen en in zeer korte tijd een keur aan creatieve ideeën hebben ingezet om de medewerkers te verbinden”, aldus voorzitter van de vakjury Friso Fennema. Het project kreeg ook de meeste publieksstemmen.

Collega’s bellen

Als onderdeel van het project werd de Raad van Bestuur gevraagd om kriskras door het bedrijf te bellen met collega’s, om te vragen hoe het met ze ging. Ook werd een tweewekelijks journaal gestart waarin werd verteld wat er binnen NS gebeurde. Dit varieerde van informatie over de financiële situatie tot persoonlijke verhalen van personeel. Verder konden medewerkers onder meer digitale kaarten naar elkaar sturen, wat meer dan 30.000 keer gebeurde.

#sameNSterker diende op die manier niet alleen als communicatiemiddel over de operationele crisis en maatregelen. Het project moest er met deze aanpak ook voor zorgen dat collega’s met elkaar verbonden zouden zijn en met NS verbonden zouden blijven. Daarmee heeft de vervoerder volgens de vakjury laten zien dat communicatie het verschil kan maken in uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrengt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.