‘Auto blijft steeds vaker op parkeerplaats van het kantoor’

Leaseauto (FOTO: TaxiPro)

Iets meer dan de helft van de werknemers heeft een werkgever die het vaker laten staan van de auto stimuleert. Dit gebeurt in de vorm van een fietsplan, de mogelijkheid om thuis te werken of een (betere) vergoeding voor het reizen met het openbaar vervoer. Dat blijkt uit onderzoek van Inforesult in opdracht van tank- en OV-kaartaanbieder MultiTankcard (MTc) onder 1.000 Nederlanders ondervraagd in de leeftijd 18 tot en met 66 jaar.

Van de ondervraagden zegt 28 procent voor woon-werkverkeer zowel de auto als het OV te gebruiken. Privé ligt dit percentage nog hoger: daar combineert bijna de helft (45 procent) van de bevolking auto en OV. Zowel werknemers als ondernemers zien de voordelen van OV-gebruik: files worden vermeden, onderweg kan rustig worden gewerkt, geen gedoe met parkeren en men komt ontspannen aan op de plek van bestemming.

De uitkomsten van het onderzoek worden ondersteund door eigen observaties van MTc. “Ruim een derde van onze klanten kiest tegenwoordig voor een OV-kaart als aanvulling op de tankpas”, zegt directeur Patrick Roozeman in een toelichting. Hij spreekt van ‘een significante verschuiving’. “De auto blijft vaker thuis of op de parkeerplaats voor het kantoor.”

Ontbreken zitplaats

Vooral voor kortere reizen of vervoer binnen de stad kiezen zakelijke reizigers steeds vaker voor het openbaar vervoer. Nederlanders die voor woon-werkverkeer alléén het OV gebruiken, zijn bovengemiddeld vaak hoogopgeleid, woonachtig in steden, autoloos en single, zo blijkt uit het onderzoek. Zes op de tien ondervraagden vinden dat het OV goedkoper moet worden. Ook ergeren OV-reizigers zich aan de drukte, de langere reistijd en het ontbreken van een zitplaats.

Hoewel ook onder zzp’ers een toename in OV-reizen is te zien, hikt deze doelgroep in het bijzonder aan tegen de kosten. Meer dan de helft van de zzp’ers (51 procent) zegt reizen per auto goedkoper te vinden dan reizen met het openbaar vervoer, blijkt uit eerder onderzoek van de MTc.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.