NS lanceert zitplaatszoeker op traject Arnhem-Den Bosch

Treinreizigers tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch kunnen deze maand als eerste gebruik maken van een zogenoemde zitplaatszoeker. Het gaat om een extra optie in de NS reisplanner-app. Hier kunnen ze aan de hand van de kleuren groen, geel of oranje zien welk rijtuig nog voldoende zitplaats heeft.

Aanleiding voor de ontwikkeling van de optie is de vaak scheve bezetting in veel treinen. De NS wijst op eigen onderzoek onder conducteurs waaruit zou blijken dat in 30 procent van de treinen reizigers staan, terwijl er verderop nog een zitplaats is. De NS erkent dat het tijdens de spits erg druk kan zijn in de trein en benadrukt dat het daarom onder andere extra treinen aanschaft, maar onderstreept ook dat de zitplaatskans in de spits ongeveer 95 procent is.

Bewust staan

Uit het onderzoek zou verder blijken dat een deel van de reizigers bewust in een volle coupé blijft staan. Om op een handige plek uit te kunnen stappen. Of omdat ze het voor een korte reis niet de moeite waard vinden om verder te lopen. Toch beseft de helft van de reizigers die staan zich volgens het onderzoek niet dat er nog zitplaatsen zijn, ondanks het feit dat conducteurs dit in de trein omroepen.

Het traject Arnhem – Den Bosch is bewust gekozen, stelt de NS: hier komt het vaak voor dat reiziger aan één kant van de trein staan, terwijl er aan de andere kant nog zitplaats is. Op een beginstation zoals Arnhem, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Bij aankomst in Den Bosch, is het juist druk voorin de trein. De NS kondigt aan de zitplaatszoeker op meer trajecten te introduceren.

Sensoren

De zitplaatszoeker werkt met sensoren. Die zijn in de trein en op het spoor aangebracht en kunnen helpen om het aantal reizigers te bepalen. Voor het eerste traject maakt de NS gebruik van exemplaren die onder meer het gewicht per rijtuig meten. Die zijn oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Maar kunnen ook gebruiken worden om te zien hoe druk of rustig het in bepaalde rijtuigen is.

Voor de landelijke invoering wil de NS ook gegevens van andere sensoren gebruiken. Bijvoorbeeld van het klimaatsysteem in de trein. Dat meet de CO2 om de temperatuur te regelen, maar deze gegevens kunnen ook gebruikt worden om het aantal aanwezige reizigers te meten. Door veel gegevens te combineren wil NS de zitplaatszoeker zo betrouwbaar mogelijk maken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.