OV-reiziger loopt niet echt warm voor haltedisplays

Hoewel OV-reizigers bij eventuele vertragingen wel graag een haltedisplay willen raadplegen, ligt de waardering van haltes die hiermee zijn uitgerust niet hoger dan bij haltes zonder displays.
Dit wat tegenstrijdige resultaat volgt uit een onderzoek van DTV Consultants naar het oordeel van de reizigers over haltedisplays in de provincie Utrecht. Het bureau vroeg aan ruim 600 reizigers hoe ze de informatievoorziening waarderen van haltes die zijn voorzien van een display met vertrektijden. Die waardering blijkt nagenoeg gelijk te liggen met de gemiddelde haltewaardering uit de klantenbarometer voor alle haltes (rond rapportcijfer 7). Als specifiek gevraagd wordt naar de informatievoorzienig bij vertragingen, scoren de haltedisplays iets hoger dan gemiddeld. Aan de reizigers werd ook gevraagd aan te geven via welke mogelijkheden zij het liefst geïnformeerd zouden worden over vertragingen van de bus. Van de vier genoemde mogelijkheden bleek de haltedisplay de grootste voorkeur te genieten (van de respondenten die deze vraag beantwoordden, prefereerde 51,9% dit middel), gevolgd door SMS (22,6%). Op enige afstand volgt de website (19,0%), hekkensluiter is bellen (6,5%).

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.