Snelweg wordt veiliger bij gerichte radarcontroles

Flitser langs snelweg BEELD Wikimedia
Bron: Wikimedia

Een gerichtere inzet van radarcontroles op snelwegen met een hoog risico verbetert de verkeersveiligheid. Datzelfde geldt voor intensievere verkeerssurveillance daar op risicovolle overtredingen, zoals op handheld smartphonegebruik en excessieve snelheid. Dit blijkt uit onderzoek dat SWOV in samenwerking met de politie heeft uitgevoerd in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap.

Het gaat de slechte kant op met de verkeersveiligheid op autosnelwegen. Het aantal ongevallen daar is de afgelopen vijf jaar ruim verdubbeld: van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Van de 678 dodelijke slachtoffers in het verkeer in 2018, vielen er 81 op snelwegen. In 2014 waren dat er nog 19 minder.

Ongevallen de snelweg worden onder andere veroorzaakt door onveilig rijgedrag zoals te snel rijden, het gebruik van alcohol en/of drugs en afleiding. Recente cijfers geven aan dat dergelijk onveilig rijgedrag frequent voorkomt op autosnelwegen.

Acceptatie

Deskundigen vragen in dat verband aandacht voor het belang van voldoende verkeershandhaving. SWOV heeft in dat licht onderzocht hoe de huidige aanpak van de verkeershandhaving op Nederlandse autosnelwegen verbeterd kan worden. Er is bij de aanpak gekeken naar de effectiviteit, efficiëntie en acceptatie door de burger.

Daarvoor zijn het beleid en de huidige verkeershandhavingspraktijk geanalyseerd en zijn pilots uitgevoerd met geïntensiveerd toezicht. Ook is weggebruikers gevraagd of zij begrip hebben voor geïntensiveerde verkeershandhaving. De onderzoekers werkten samen met het Team Elektronisch Verkeerstoezicht (EVT) van de Landelijke Eenheid van de politie.

Betere bijsturing

De conclusie is dat gerichte handhaving op risicovol rijgedrag kan leiden tot veiliger verkeersgedrag en tot minder ongevallen. In 2017 werd driekwart van de locaties voor radarcontrole echter mede uitgekozen vanwege de opsporing van algemene criminaliteit en niet zozeer verkeersveiligheid in het bijzonder. Een betere monitoring van de effecten van radarcontroles zal tot een betere bijsturing van de radarcontroles kunnen leiden en daarmee een positief effect hebben op verkeersveiligheid.

Naast radarcontroles blijven staandehoudingen nodig waarbij de politie controleert op risicovol verkeersgedrag, zoals veel te hard rijden en het handheld gebruiken van de smartphone. Uit de vraaggesprekken met chauffeurs blijkt dat er begrip is voor de noodzaak van een geïntensiveerde verkeershandhaving.

Auteur: Rieneke Kok

3 reacties op “Snelweg wordt veiliger bij gerichte radarcontroles”

Roel Sannes|17.10.19|16:09

Beroepschauffeurs zijn ook geen superchauffeurs hoe goed ze zelf ook denken te zijn maar gelukkig zit er wel veel meer werk aan vast om dit te worden. De gewone weggebruiker heeft dit over het algemeen niet. Men schijnt ook niet te beseffen dat de burger in het algemeen altijd opdraait voor de kosten.Meer belastingen,hogere tarieven en ga zo maar door. Aan de rottigheid die je veroorzaakt op de weg als er wat gebeurd betaal je zelf mee.En idioten op de weg blijf je altijd houden.

Roel Sannes|17.10.19|15:58

Doordenken in het verkeer is bij de mensen zèker niet meer èèn van de prioriteiten. Men schijnt ook nogal eens te vergeten dat er overal maximum snelheden worden aangegeven maar deze hoeven helemaal niet gereden te worden.Het overschrijden van deze snelheden wordt veel gedaan zodat er regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan.Mensen schijnen te denken dat als er 80 kilomer per uur staat dat men dat ook moet rijden. We zijn hier arrogant en onverschillig geworden in Nederland.

Roel Sannes|17.10.19|15:53

Ik ben met pensioen maar nu ook nog beroepschauffeur op het openbaar vervoer. Ik heb dit beroep van all-round chauffeur al 50 jaar.Ik zie dagelijks tientallen overtredingen die grote problemen kunnen opleveren voor het weggebruik.Ik maak òòk fouten,daar ontkomt niemand aan maar dit zijn doelbewuste verkeersblunders.Er wordt vèèl gebruik gemaakt van telefoons achter het stuur en ook zelfs nog door zogenaamde beroepschauffers en mensen die elke dag op de weg zitten voor hun werk.